Set kvačila - Čemu služi i kako radi

Kvačilo je jedan od sistema koji često zadaje muke onom ko pokušava da ga razume. Zato ćemo ovde pružiti jednostavno objašnjenje o tome šta je kvačilo, čemu služi i koji su njegovi delovi.

Šta je kvačilo?

Kvačilo je mehanička naprava koja ima ulogu da spoji dva rotirajuća vratila. Sa tim u vidu, ne treba da čudi da mnogi uređaji imaju sopstvena kvačila, ali ćemo se ovde fokusirati na kvačilo koje se nalazi između motora i menjača automobila.

Zašto nam je potrebno kvačilo?

Zamislite da ste uključili misker i da treba da ubacite viljušku miksera dok je uključen - teško da biste to uradili bez da povredite sebe, ili mikser. Isti slučaj bi bio sa automobilom (tj motorom i točkovima) kada ne bi postojalo kvačilo.

U automobilu nam je potrebno kvačilo iz razloga što se radilica motora obrće sve vreme dok je automobil upaljen, ali to nije slučaj sa točkovima. Zato se pri paljenju automobila pritiska papučica kvačila - kako bi se točkovi odvojili od motora i da se automobil ne bi naglo cimnuo (i potom ugasio).

Isto važi prilikom zaustavljanja automobila. Kočnice su nam potrebne da zaustavimo kretanje, ali da bismo to uradili bez da uništimo motor, točkovi moraju da budu odvojeni od motora.

Kvačilo nam omogućava da glatko povežemo rotirajuću radilicu motora sa stacionarnim vratilom menjača, kao i tokom menjanja brzina.

Kako radi kvačilo

Kvačilo funkcioniše pomoću trenja između lamele i zamajca.

Dok je kvačilo operativno, sve se vrti u zajedničkom maniru (radilica motora i menjača). Kada pritisnemo pedalu kvačila, potisni ležaj pritiska centar lepeze, što izaziva smanjenje pritiska na lamelu i ona se odvaja od zamajca. Imajte u vidu da se radilica i dalje obrće.

Kada sklonimo nogu sa pedale, potisni ležaj se pomera unazad, čime lepeza ponovo pritiska lamelu. Lamela naleže na zamajac i dolazi do trenja.

Verujemo da će vam biti jasnije sa ove ilustracije.

kako radi kvačilo

Delovi kvačila

Set kvačila se sastoji iz dosta sitnih delova, ali glavne komponente seta kvačila su potisni ležaj, korpa i lamela. Korpa kvačila je zapravo skup više delova (korpa, lepeza, nitne, potisna ploča). Ova tri dela uglavnom sadrži svaki set kvačila, dok neki podrazumevaju i zamajac, ali se on obično kupuje odvojeno.

Zamajac

Zamajac kvačila je povezan direktno na radilicu motora (kolenasto vratilo) i vrti se zajedno sa radilicom. Budući da kod motora sa unutrašnjim sagorevanjem, radilica ne dobija konstantnu energiju, već se momenat ostvaruje eksplozijama u komoroma - što dovodi do sitnih fluktuacija u radu.

Te fluktuacije se izražavaju kroz vibracije u zupčanicima, jer se zupci međusobno udaraju pri svakoj fluktuaciji i proizvode vibracije. Kako bi se umanjio efekat vibracija, proizvođači su na radilicu ugradili zamajac, koji funkcioniše kao teg i stabilizuje njen rad.

Stvari postaju komplikovanije kada je u pitanju plivajući zamajac ili tzv. dvomaseni zamajac (dual mass flywheel - engl.). Potreba za plivajućim zamajcem je nastala kod turbo dizelaša, jer se ispoljavaju veće sile na radilicu.

Mnogi misle da je plivajući zamajac ekskluzivan za dizel automobile, ali sve više automobila sa turbo benzincima takođe ima plivajući zamajac.

Plivajući zamajac je veoma problematična tema, pa ćemo posvetiti poseban tekst tome.

Potisna ploča

Drugi važan deo seta kvačila je potisna ploča, koja je ušrafljena za zamajac. Potisna ploča sa oprugama ima dve uloge:

  • Da drži set kvačila skupa
  • Da ublaži silu koja nastaje pri okretanju i omogući slobodnu rotaciju

Lamela

Između zamajca i potisne ploče nalazi se lamela. Površina lamele sadrži materijal sličan onome na kočionim pločicama, preko kojeg se ostvaruje kontakt sa zamajcem.

Druk lager (potisni ležaj) i

Druk lager je povezan sa lepezom kvačila na jednom kraju i otpusnim mehanizmom na drugom kraju. Druk lager naleže na lepezu kod pritiska papučice kvačila, što odvaja lamelu od zamajca.

Postoje dve vrste potisnog ležaja:

  • Standardni - za čije funkcionisanje je zadužen glavni i pomoćni cilindar kvačila, kao i viljuška ležaja
  • Hidraulični - funkcioniše pomoću radnog cilindra i sastoji se od manje delova u odnosu na standardni

Glavni i pomoćni cilindar kvačila

Glavni cilindar kvačila sadrži rezervoar u kome se nalazi kočiona tečnost. Povezan je sa pomoćnim cilindrom pomoću creva. Kada pritisnete papučicu kvačila, tečnost teče iz glavnog cilindra kvačila u pomoćni cilindar, čime se izaziva sila potrebna da se pomeri lamela.

On sadrži unutrašnje i spoljašnje zaptivke koje mogu da omanu. Ako je problem sa spoljašnom zaptivkom, kočiona tečnost će cureti, a kvačilo neće raditi.. Čak možete naići na baricu tečnosti ispod pedale kvačila (u samom automobilu).

U slučaju da je problem sa unutrašnjom zaptivkom, tečnost će cirkulisati unutar cilindra, umesto da bude usmerena ka pomoćnom cilindru, prepoznaćete po tome što će papučica kvačila otići skroz do poda kada je pritisnete.

Kada se menja set kvačila?

Kao i mnogi auto delovi, kvačilo je potrošni deo koji se mora menjati kad tad. Ako ste razumeli princip funkcionisanja kvačila. Jasno vam je da vremenom dolazi do trošenja lamele, tj frikcionih obloga na njoj.

Kada je lamela istrošena teško je postići efikasan prenos snage između motora i menjača. Koliko dugo traje kvačilo zavisi od dosta toga, prvenstveno od stila vožnje. Čak i ozloglašeni plivajući zamajac neće izazvati problem pre vremena ako se ne luduje u vožnji.

U principu, fabrička kvačila mogu da potraju između 150.000 i 200.000 kilometara. Zamenska kvačila su obično nižeg kvaliteta i njihov interval zamene će biti kraći.

Praksa je da se obavlja zamena čitavog seta kvačila, jer problem sa jednim od ovih delova obično podrazumeva i probleme u budućnosti sa ostalim. Budući da zamena kvačila nije jednostavan postupak, zamenom kompletnog seta se štedi na troškovima rada i višestrukom odlasku u servis.

Ako vas zanima najjeftiniji set kvačila, pozovite naše prodavnice i saznajte koja je cena za set kvačila vašeg automobila.