Plivajući zamajac – šta je i kako radi
Sadržaj
Plivajući zamajac najomraženija reč među vozačima
Retko da se može pronaći deo automobila koji je toliko omražen među vozačima, kao što je to plivajući zamajac. Mnogi prodavci automobila naglašavaju da vozilo nema plivajući zamajac u oglasima, smatrajući to prednošću prilikom prodaje.
Svima onima koji ne znaju šta je plivajući zamajac vrlo verovatno nimalo nije jasno zbog čega se ljudi “ograđuju” od ovog automobilskog dela. U čemu je zapravo stvar? Suština je da zamena, tj. remont plivajućeg zamajca dosta košta, a još veći problem jeste taj što se plivajući zamajac veoma brzo kvari, vrlo često neposredno nakon kupovine.
Ako imate problema sa plivajućim zamajcem obratite se MD prodavnici auto delova za rezervne delove po pristupačnim cenama.
No, krenimo redom. Ukoliko niste upoznati sa detaljima ili želite više da saznate o ovom automobilskom delu, predstavljamo vam šta je plivajući zamajac, koji su simptomi kvarova plivajućeg zamajca, kada je potrebno da se odradi remont plivajućeg zamajca i druge neophodne informacije koje su važne za razumevanje ovog dela koji se tajko dugo nalazi na “crnoj listi” kod vozača.
Šta je plivajući zamajac – značenje i objašnjenje
Plivajući zamajac je deo koji se postavlja radi ublažavanja vibracija u motoru. Osnovna uloga plivajućeg zamajca jeste da sačuva rotacionu energiju, s obzirom na to da sam sklop plivajućeg zamajca ima izuzetno veliku rotacionu inerciju tj. silu rotacije koja nastaje spajanjem diskova velike mase. Njih ima dva, a između diskova se nalaze dve opruge koje su postavljene radijalno.
Međutim, mnogi će se zapitati čemu sve ovo služi u automobilu?! Zbog toga je veoma važno da se objasni da takva konstrukcija plivajućeg zamajca ima ulogu da spreči dinamske udare prilikom startovanja automobila, kao i da smanji sve one vibracije koje nastaju tokom rada i pri paljenju motora.
Dakle, suština plivajućeg zamajca (ili kako se još naziva zamajac podeljene mase) jeste da svojom konstrukcijom i delovanjem ujednači tj. uravnoteži rad motora, kako bi se u značajnoj meri smanjilo i opterećenje na menjač automobila.
To znači da je osnovna namena plivajućeg zamajca, ne samo da smanji vibracije motora prilikom njegovog rada, već i da produži njegov vek trajanja, kao i vek trajanja menjača na vozilu, odnosno da znatno smanji potencijalnu buku u kabini koja može biti posledica nepravilnog rada motora.
Način rada i funkcije
Princip rada plivajućeg zamajca je malo teže objasniti, ali ukoliko se imalo razumete u automobile i njegove osnovne delove ne bi trebalo da bude problem da shvatite zbog čega je korisno imati plivajući zamajac.
Kada smeša goriva i vazduha eksplodira u cilindru, klip se gura dolje, pokreće klipnjaču koja okreće kolenasto vratilo, tj. radilicu.
To ukratko znači da ovim principom na radilicu ne deluje konstantna sila koja je tera da se okreće, već ona dobija oštre udare nakon eksplozije u cilindru, koje sa klipa dalje prenosi klipnjača. Zbog toga se javljaju vibracije i nemiran rad motora.
Kako bi se dobilo ravnomernije okretanje radilice, odnosno da bi se na neki način ublažili udari klipova, na sam kraj radilice se postavlja plivajući zamajac. Ovaj rezervni deo funkcioniše kao teg koji zahvaljujući svojoj masi ne dozvoljava nagle promene u brzini okretanja radilice.
Što je zamajac teži, to znači da će bolje obaviti svoj zadatak. Međutim, ni u njegovoj težini ne bi smelo da se preteruje, zbog toga što se u tom slučaju mogu javiti drugi problemi, poput onog da bi motor u tom slučaju imao dosta veće muke prilikom ubrzavanja.
Plivajući zamajac i fiksni zamajac
Razmatranje zamene plivajućeg zamajca fiksnim je često među vozačima. Fiksni zamajac je jednostavniji i jeftiniji.
Instalacija fiksnog zamajca smanjuje troškove održavanja. Ali, pre zamene, razmotrite nekoliko faktora. Plivajući zamajac smanjuje vibracije i buku.
Zamena može povećati vibracije, buku i smanjiti udobnost. Fiksni zamajac ima kraći radni vek od plivajućeg. Pre odluke, konsultujte stručnjake i razmotrite opciju.
Uticaj plivajućeg zamajca na potrošnju goriva
Plivajući zamajac utiče na potrošnju goriva. Veća masa plivajućeg zamajca pomaže efikasnijem radu motora, naročito na niskim obrtajima.
Plivajući zamajac može smanjiti potrošnju goriva, iako je efekat mali.
Održavanje plivajućeg zamajca
Redovno održavajte vozilo i pratite preporuke proizvođača. Saveti za održavanje zamajca uključuju:
- Menjajte ulje i filtere redovno.
- Izbegavajte agresivno ubrzavanje i kočenje.
- Izbegavajte vožnju pri niskim obrtajima.
- Pratite preporučene servisne intervale.
- Proveravajte kvačilo za pravilno funkcionisanje.
- Koristite preporučeno gorivo i ulje.
- Ne preopterećujte vozilo nepotrebnim teretom.
Plivajući zamajac simptomi – kako prepoznati kvarove
Simptomi kvarova plivajućeg zamajca zavise od istrošenosti, stanja komponenti i opruga. U suštini, na kvar plivajućeg zamajca mogu da ukažu: zveckanje, pojačane vibracije, lupanje dok je auto u leru, udari prilikom startovanja i gašenja motora, trzanje i lupanje prilikom kretanja ili jačeg dodavanja gasa…
Simptomi kvaru zamajca mogu upućivati na probleme s nosačem motora ili drugim delovima, dovodeći do sumnje vozača na zamajac.
Zbog činjenice da je popravka i remont plivajućeg zamajca uglavnom ogromna investicija, trebalo bi posetititi nekoliko servisera, kako biste bili sigurni u dijagnozu i kako se ne bi desilo da plaćate nepotrebnu popravku.
Osim toga, ono što bi trebalo da znate jeste da je prosečni vek trajanja plivajućeg zamajca oko 150.000 pređenih kilometara. Nakon pređene određene kilometraže, posvetite pažnju zamajcu, delujte preventivno i promenite vozačke navike koje mogu dodatno oštetiti ovaj deo.
Savet je naravno i da vodite računa prilikom kupovine polovnjaka, posebno onih koji su prešli ili su blizu prelaska 150 hiljada kilometara, jer se vrlo lako može desiti da kupite “mačku u džaku”, odnosno auto čiji je plivajući zamajac pokvaren, što automatski iziskuje ozbiljne dodatne troškove.
Plivajući zamajac često strada kod sledećih modela automobila:
- Volkswagen Golf – naročito kod TDI dizel motora.
- Audi A3 – često se javlja problem kod 1.9 TDI i 2.0 TDI motora.
- Ford Mondeo – posebno kod 2.0 TDCi i 2.2 TDCi verzija.
- Opel Astra – kod modela sa 1.9 CDTI motorom.
- BMW Serija 3 – najčešće kod E46 i E90 modela sa dizel motorima.
- Renault Megane – problemi se javljaju kod 1.5 dCi i 1.9 dCi motora.
- Peugeot 307 – 1.6 HDi i 2.0 HDi verzije su podložne kvarovima plivajućeg zamajca.
- Skoda Octavia – naročito kod 1.9 TDI i 2.0 TDI motora.
Kod ovih modela automobila, preporučuje se redovno održavanje i pažljivo vozačko ponašanje kako bi se smanjila verovatnoća kvara plivajućeg zamajca.
Kako proveriti da li auto ima plivajući zamajac
Plivajući zamajac je deo mehaničkog sistema u vozilima sa manuelnim menjačem koji pomaže u smanjenju vibracija i šokova prilikom prenosa snage iz motora na menjač. Da biste proverili da li određeni automobil ima plivajući zamajac, možete koristiti sledeće korake:
Proverite specifikacije vozila: Prvo, proverite specifikacije vozila u uputstvu za vlasnika ili tehničkom priručniku. U ovim dokumentima možete pronaći informacije o tipu zamajca koji je ugrađen u automobil.
Pitajte prethodnog vlasnika: Ako kupujete polovni automobil, pitajte prethodnog vlasnika ili trgovca da li automobil ima plivajući zamajac. Oni bi trebalo da znaju o kakvom se zamajcu radi i da li je automobil opremljen njime.
Pregledajte motor: Vizuelnim pregledom motora možete primetiti da li postoji plivajući zamajac. Plivajući zamajac se obično nalazi između motora i menjača, pa ćete možda moći da ga vidite kada otvorite haubu i pogledate u taj deo motornog prostora.
Posetite servis: Ako niste sigurni, možete otići u lokalni servis automobila i zamoliti mehaničara da pregleda vozilo i utvrdi da li ima plivajući zamajac. Oni će moći da vam pruže precizne informacije o tome šta je ugrađeno u vaš automobil.
Proverite VIN broj: VIN (Vehicle Identification Number) broj vozila može vam pružiti informacije o specifikacijama vozila, uključujući i tip zamajca. Možete kontaktirati proizvođača ili koristiti online servise za proveru VIN broja kako biste saznali više detalja o vašem automobilu.
Internet i forumi: Možete potražiti informacije na internetu ili se pridružiti forumima posvećenim određenim markama i modelima automobila. Drugi vlasnici istog modela mogu vam pružiti korisne informacije o zamajcu i drugim tehničkim detaljima.
Za precizne informacije, preporučuje se da se konsultujete sa stručnjacima ili servisima za vozila.
Reparacija zamajca – remont plivajućeg zamajca
S druge strane, postoji i opcija koja se zove reparacija plivajućeg zamajca, koja se uglavnom radi na dva načina. Prvi način jeste da odete u ovlašćeni servis i raspitate se da li postoji mogućnost da kupite polovni plivajući zamajac, pri čemu biste u servisu ostavili svoj stari. Za neke brendove automobila popravka nije preporučljiva jer može dovesti do novih kvarova i dodatnih troškova.
Drugi način jeste da odete u neki servis koji se bavi popravkama i koji će odraditi remont plivajućeg zamajca koji već posedujete, a na kojem postoji problem. Razmotrite garanciju na remontovani zamajac, njegovo stanje i mogućnost remonta.
Plivajući zamajac cena – gde kupiti plivajući zamajac
Kada je u pitanju plivajući zamajac cena zamene ovog automobilskog dela može biti veoma velika i kreće se u rangu od nekoliko stotina evra, u zavisnosti od vrste i model automobila. Vozači se najviše plaše kvarova plivajućeg zamajca, jer su svesni velikih troškova koje to iziskuje. Svakako je uvek bolje kupiti nov rezervni deo.
Cena plivajućeg zamajca nije niska, stoga redovno održavajte vozilo i znajte gde nabaviti rezervni deo. Ukoliko budete imali potrebu da zamenite komplet plivajući zamajac, znate da nas možete kontaktirati i da ćemo vrlo radi pronaći pravo rešenje za vas. Nudimo najpovoljnije rezervne delove za sve vrste automobila, stoga svratite u neku od naših radnji ili nas kontaktirajte putem telefona.