Filter za ulje – kako radi i kada ga menjati
Filter za ulje je veoma bitan deo u sklopu motora. On pomaže u uklanjanju nečistoća iz ulja vašeg automobila koje se mogu nakupiti tokom vremena dok ulje održava svoj motor čistim. Saznajte sve što treba da znate o filteru za ulje.
Zašto je važno imati čisto motorno ulje
Imati čisto motorno ulje u motoru je od velike važnosti, jer ako je ulje ostalo nefiltrirano u određenom vremenskom periodu, može postati zasićeno sitnim, čvrstim česticama koje mogu oštetiti unutrašnjost vašeg motora. Ovo prljavo ulje takođe može oštetiti komponente pumpe za ulje i površine ležaja u motoru.
Kako funckioniše filter za ulje
Rani motori sa unutrašnjim sagorevanjem nisu koristili filtere za ulje, a u kombinaciji s lošim kvalitetom ulja koje je bili dostupni u to vreme, vozila su zahtevala česte promene ulja.
Sa protekom vremena razvijen je prvi sistem filtracije ulja s punim protokom. U osnovi, ovaj sistem je omogućio prolazak ulja kroz filter pre nego što dođe do kritičnih radnih komponenti unutar motora koje treba da podmaže.
Za sada je sve kako treba, ali postojala je još jedna velika prepreka: velika većina sistema za podmazivanje pod pritiskom koji se nalaze u motorima sa unutrašnjim sagorevanjem imali su neku vrstu zaobilaska filtera, kako bi zaštitili motor pod određenim okolnostima.
Na primer je vrlo hladno vreme. U takvoj situaciji, ako je ulje previše gusto, omogućeno je da zaobiđe filter. Ulje takođe može zaobići filter kada je sam filter zapušen.
U normalni uslovima ulje ulazi u filter za ulje kroz niz malih otvora na spoljnoj ivici prirubnice. Ulje se onda usmerava kroz filter, i na kraju dolazi u motor preko velike središnje rupe.
Većina modernih filtera za ulje opremljena je protiv-odvodnim ventilom. Često je to neka vrsta gumene membrane koja pokriva rupice u donjoj prirubnici.
Kada ulje ulazi u kućište filtera, membrana se pomera u stranu. Kada motor ne radi, gumena membrana pokriva rupe.
Očigledno je da protiv-odvodni ventili održavaju ulje unutar filtera Time se sprečava pokretanje motora na suvo (kada se motor pokreće bez ulja).
Kako su izgledali prvi filteri za ulje
Rani dizajn filtera ulja zasnovan je na elementu ugrađenom u metalno kućište koji se lako menjao. Kada biste menjali filter, uklonili biste kućište, odbacili element, očistili kućište, dodali novi filter i ponovo sklopili sklop na motor.
Do sredine 20. veka, spin-on filteri su postali popularni. U njima su filter element i kertridž samostalni. Jednostavno uklonite filter, odložite ga i navijete novi filter tokom procesa menjanja ulja.
Danas je došlo do vraćanja na raniji dizajn filtera ulja. U ovom sistemu, ulje se filtrira kroz element koji se nalazi u odvojenom kućištu, jer zamenjivi element filtera može biti ekološki podobniji od spin-on filtera.
Imajte na umu da današnja motorna vozila zahtevaju daleko manje promena ulja od onih starih 30 i više godina.
Moderni filteri ulja
Danas postoje mnogi tipovi filtera za ulje, a verovatno postoji i jednako veliki broj testova u kojima se različiti filteri otvaraju i ispitaju. Istina je da nisu svi filteri ulja jednaki. Na kraju krajeva: koliko para toliko muzike.
Ali postoje li stvarne razlike između standardnih filtera, filtera visokih performansi, filtera za trke i sintetičkih filtera? Apsolutno.
Morate prvo razmotriti namenu motornog vozila.
Na primer trkački automobil. Ovo je vozilo koje će retko, ako ikada, doživeti hladno pokretanje (u mnogim slučajevima, ulje se zagreva pre početka).
Ulje se često menja, jednostavno zato što se motori pregledaju i redovno rastavljaju. Ulje u trkačkim automobilima je nekad bilo gušće od onoga koje se nalazi u putničkim automobilima, ali danas je upravo suprotno. Trkački otkrivaju prednosti tankog ulja.
Bez da previše ulazimo u detalje, nije neuobičajeno da nađete trkačke motore napunjene uljem nulte gradacije. Trkački filteri su projektovani da rade sa tim uljima. Dok neki trkački filteri nemaju odvodne ventile.
S druge strane, mnogi filteri za ulje kod trkačkih automobila su projektovani internim medijima koji su otporni na visoke temperature i nivoe vode u uljima koji bi zapušili uobičajene vrste medijuma za filter.
Mnogi trkački uljni filteri su dizajnirani tako da obezbede visok nivo protoka ulja uz minimalnu restrikciju. Određeni filteri za ulje za ulje namenjeni za upotrebu u ekstremno napornim uslovima (na primer, trke od 12 il 24 sata) sadrže različite medijume koji su dizajnirani da zarobe sitnije čestice. Neki trkački filteri imaju čvršće kućište kako bi se zaštitili od oštećenja na putu, poput kamenčića i šljunka.
Papirni ili plastični filteri?
Medijum filtera je još jedna stvar po kojoj se filteri razlikuju. Neki filteri su pravljeni sa sintetičkim meijumom (umesto medijuma zasnovanom na naboranom papiru). Za sintetičke medijume se kaže da mogu da zarobe manje čestice tokom dužeg vremenskog perioda (veće kilometraže).
Pored toga, neki sintetički filteri imaju specijalnu mešavinu gume za zaptivke i odvodne ventile, što čini da traju duže. Naposletku, neki sintetički filteri zapravo imaju veće (tipično duže) telo nego konvencionalni filteri, što znači da imaju veći kapacitet.
Zbog ovih faktora, neki sintetički filteri za ulje imaju servisni vek od 7.000 do 25.000 kilometara.
Kao što možete videti, postoji mnogo toga što se nalazi unutar filtera za ulje.
Šta će odgovarati vašem automobilu, kamionu, motoru ili drugom vozilu zavisi… Stvarno morate pažljivo proučiti specifikacije svakog filtera kako biste utvrdili pogodnost za vaše vozilo.
Ako je vaše vozilo nešto novije, trebalo bi da ozbiljno razmatrate garanciju. Neki filteri se ne mogu smatrati nekompatibilnim od strane proizvođača, a to je važno kada se radi o ispunjenju uslova za garanciju.
Stvarnost je, možda biste želeli da razmislite dva puta prije upotrebe visokokvalitetnog sintetičkog ulja i vrhunskog filtera za ulje visokih performansi u razbijenim mahunarkama. I na sličan način, nema smisla koristiti najjeftinije ulje i filter u Ferrariju koji se može kupiti. Na kraju, odabir filtera je poput izbora ulja. Izaberi jednu
Kada menjati filter za ulje
Mnogi će vam reći da je filter za ulje potrebno zameniti samo kod svake druge promene ulja. Iako mislite da štedite novac ovim praksom, zapravo gubite na duže staze.
Filteri na novijim modelima automobila su smanjeni da bi se uštedelo na težini, troškovima i prostoru. Ponekad ih je čak teško pronaći tokom zamene…
Ne morate biti genije da shvatite da manji filter za ulje ima manje kapaciteta za zadržavanje prljavštine i možda veće ograničenje protoka.
Međutim, moramo verovati da će ovi manji filteri biti adekvatni za intervale zamene ulja od 6.000 do 10.000 kilometara; ali postoji realan rizik da će oni otkazati dugo pre druge promene ulja na 15.000 do 20.000 kilometara.
Kao što smo pomenuli, ako se vaš filter za ulje zapuši, ulje će ga zaobići, što dovodi do ubrzanog habanja motora. Najgore je što proizvođači automobila ne prave automobile koje prepoznaju zapušen filter ulja.
Za kvalitetne filtere ulja i ostale delove za mali servis pogledajte našu ponudu.
Pročitajte još: