BMW 3 – iskustva, prednosti i mane – saveti za vozače
BMW Serija 3 je klasa automobila srednje klase koju nemačka fabrika automobila BMW proizvodi od 1975. godine. Trenutno je u proizvodnji sedma generacija ovih automobila. BMW 3 je najprodavaniji BMW-ov model i nosi oko 40% ukupne proizvodnje ovog automobilskog giganta, a ujedno je i jedan od najpopularnijih automobila na svetu.
BMW 3 automobil itekako je popularan i na našem tržištu, a posebno kada su u pitanju modeli nešto starijih generacija. Zahvaljujući činjenici da je do sada izbačeno čak 7 generacija ovog automobila, tržišna vrednost starijih modela nešto brže opada, pa mnogi ljubitelji četvorotočkaša imaju mogućnost da po pristupačnoj ceni nabave izuzetno kvalitetan i pouzdan automobil.
U nastavku pročitajte sve najznačajnije pojedinosti o automobilima BMW Serija 3, osnovne karakteristike, BMW delovi, iskustva i saveti vlasnika.
Sadržaj
BMW Serija 3 karakteristike
Prva generacija BMW 3 automobila, koja je nosila naziv BMW E21, proizvodila se od 1975. do 1983. godine. Prvobitni modeli proizvedeni su kao limuzine sa dvoje vrata i četvorocilindarskim benzinskim motorima. Motori sa ubrizgavanjem goriva uvedeni su u proizvodnju krajem 1975. godine, a 6-cilindarski motori dodati su 1977. godine. Automobili sa kabriolet karoserijom kada je u pitanju BMW Trojka prve generacije proizvodili su se od 1978. do 1981. godine.
Na prednjoj rešetki ovog modela bio je jasno uočljiv BMW znak. Dizajn vozačkog dela BMW E21 automobila, označio je uvođenje novog koncepta dizajna, sa centralnom konzolom i centralnom površinom instrument table nagnute prema vozaču. Ova karakteristika je već godinama postala deo filozofije dizajna enterijera BMW automobila. Kao znak pasivne sigurnosti, sve ivice i kontrolni elementi u unutrašnjosti su zaobljeni i obloženi.
Dimenzije modela BMW Serija 3 prve generacije
- Dužina: 4,36 metara / 4,5 m za američko tržište
- Širina: 1,61 metar
- Visina: 1,38 metara
- Težina: 1020 – 1180 kilograma
- Međuosovinsko rastojanje: 2,56 metara
BMW Serija 3 automobili druge generacije proizvodili su se od 1982. do 1994. godine, pod nazivom BMW E30. Asortiman modela ove generacije uključuje kupe i kabriolet karoserije, a kao i prva generacija BMW 3 automobila, glavno mesto zauzima limuzina verzija karoserije.
Pokretao ga je četvorocilindarski benzinski, šestocilindarski benzinski i šestocilindarski dizel motor. Pomenuti 6-cilindarski benzinac bio je prvi takav kada je BMW Serija 3 u pitanju. Model E30 325iX je bio prvi automobil iz BMW 3 serije koji je imao pogon na sva četiri točka.
Dimenzije modela BMW 3 druge generacije
- Dužina: 4,32 – 4,46 metara
- Širina: 1,65 metara
- Visina: 1,36 – 1,4 metra
- Težina: 990 – 1330 kilograma
- Međuosovinsko rastojanje: 2,57 metara
BMW E36 je treća generacija BMW serija 3 kompaktnih, ekskluzivnih automobila, a ova vozila proizvodila su se od oktobra 1990. pa sve do 2000. godine. Početni modeli su bili limuzina sa četvoro vrata, a zatim kupe, kabriolet, karavan. E36 je prvi automobil iz serije 3 koja se nudi i u hečbek stilu karoserije.
Ova generacija modela je i prva BMW serija 3 koja je bila dostupna sa ručnim menjačem sa šest brzina (od 1996. godine), automatskim menjačem sa pet brzina i četvorocilindarskim dizel motorom. BMW E36 automobil je svake godine, dok je bio u prodaji, svrstavan na TOP 10 listu najboljih automobila magazina Car and Driver.
Dimenzije modela BMW Serija 3 treće generacije
- Dužina: 4,43 metara
- Širina: 1,71 metar
- Visina: 1,37 – 1,39 metara
- Težina: 1315 – 1395 kilograma
- Međuosovinsko rastojanje: 2,7 metara
BMW E46 je četvrta generacija BMW serija 3 automobila, koja se proizvodila od 1997. do 2006. godine. Verzije karoserije koje su bile dostupne su limuzina sa 4 vrata, kupe sa 2 vrata, kabriolet sa 2 vrata, karavan sa 5 vrata i hečbek sa 3 vrata.
Pogon na sva četiri točka, poslednji dostupan u seriji BMW E30, ponovo je uveden za model BMW serija 3 E46 i to na modelima 325xi, 330xi i 330xd. E46 je prva serija 3 koja je dostupna sa motorom koji koristi Valvetronic (promenljivo podizanje ventila). Različite elektronske karakteristike predstavljene su BMW serija 3 u generaciji E46, uključujući satelitsku navigaciju, elektronsku distribuciju sile kočenja, brisače sa senzorima za kišu i LED zadnja svetla.
Dimenzije modela BMW 3 četvrte generacije
- Dužina: 4,47 – 4,49 metara
- Širina: 1,74 – 1,81 metar
- Visina: 1,41 do 1,44 metara
- Težina: 1385 – 1770 kilograma
- Međuosovinsko rastojanje: 2,72 metara
BMW serija 3 E90 / E91 / E92 / E93 je peta generacija kompaktnog automobila BMW fabrike automobila, koja se proizvodila od 2004. do 2013. godine. U ponudi su bili sledeći tipovi karoserije:
- Limuzina sa 4 vrata (kod modela E90)
- Karavan (Model E91, koji se prodaje kao “Touring”)
- Coupe (kod modela E92)
- Kabriolet (kod modela E93)
Zbog odvojenih kodova modela za svaki stil karoserije, termin “E9X” se ponekad koristi za opisivanje ove generacije serije 3.
Coupe E92 335i, predstavljen 2006. godine, bio je prvi model BMW 3 serije koji se prodaje sa benzinskim motorom sa turbopunjačem. Porodica E9X automobila takodje je bila prva koja je uvela run-flat gume u BMW serija 3 porodicu.
Dimenzije modela BMW Serija 3 pete generacije
- Dužina: 4,52 – 4,61 metar
- Širina: 1,78 – 1,82 metara
- Visina: 1,38 – 1,42 metara
- Težina: 1435 – 1810 kilograma
- Međuosovinsko rastojanje: 2,76 metara
Šesta generacija BMW 3 automobila sa modelima F30 / F31 / F34 / F35 lansirana je februara 2012. godine. Stilovi karoserije raspona su:
- Limuzina sa 4 vrata (kod modela F30)
- Karavan sa 5 vrata (kod modela F31, koji se prodaje kao “Touring” ili “Sports Vagon”)
- Fastback sa 5 vrata (kod modela F34, koji se prodaje kao BMW Serija 3 Gran Turismo)
- Limuzina sa dugim međuosovinskim rastojanjem sa 4 vrata (kod modela F35, prodaje se samo u Kini)
BMW F30 je prva generacija kada je BMW Trojka u pitanju, koju pokreće isključivo serija motora sa turbokompresorom i električni servo upravljač, koji zamenjuje ranije hidraulične sisteme upravljanja. F30 je takođe obeležio prvu BMW serija 3 automobile sa 3-cilindarskim motorom koji je korišćen u liftingu 2015. godine. Novi plug-in hibridni F30 model je predstavljen 2016. godine.
Dimenzije modela BMW 3 šeste generacije
- Dužina: 4,62 – 4,73 metara
- Širina: 1,81 metar
- Visina: 1,43 metara
- Težina: 1385 – 1745 kilograma
- Međuosovinsko rastojanje: 2,81 – 2,92 metara
BMW 3 model G20 je kompaktni, izvršni automobil koji proizvodi nemački proizvođač automobila, a to je sedma i aktuelna generacija serije 3. Automobil je predstavljen na Pariškom sajmu automobila 2018. godine. Predviđeno je da lansiranje na tržište bude u martu 2019. godine. M340i, jedan od prvih modela u ponudi, biće dostupan za prodaju u proleće 2019. godine, a hibridni model 330e predviđen je za lansiranje u 2020. godini
Dimenzije modela BMW Serija 3 sedme generacije
- Dužina: 4,71 metar
- Širina: 1,83 metra
- Visina: 1,44 metara
- Težina: 1450 – 1540 kilograma
- Međuosovinsko rastojanje: 2,85 metara
BMW Serija 3 – motor u ovim automobilima
Kada su u pitanju benzinski ili dizel motori ugrađeni u BMW serija 3 automobile možemo reći da svi oni imaju žestok temperament, a posebno redni šestocilindarski. Model BMW serija 3 320d je premijerno predstavio prvi BMW motor sa direktnim ubrizgavanjem koji je razvijao 136 KS uz potrošnju od 5,7 l. BMW 320d je imao maksimalnu brzinu od 207 km/h što je ukupno predstavljalo odličan paket koji je sadržao sve bitne karakteristike koje su BMW serija 3 E46 320d automobil naprosto lansirale na tržištu.
Ostali modeli su bili takođe unapređeni, bazni model je bio 318i sa 118 KS iz 1,9 l, dok je šestocilindrični 320i imao 150 KS, a 323i 170 KS. Motori su u odnosu na prethodnu generaciju bili značajno tiši što je bio rezultat upotrebe dve kontra balans osovine. Najbitnija tehnička novina na šestocilindričnim motorima je uvođenje duplog VANOS sistema koji je obezbeđivao još bolju krivu obrtnog momenta i smanjene štetne emisije.
Koji god BMW 3 da izaberete nećete pogrešiti i nijedan vas neće razočarati tromošću. Preporuka je 318i za benzinca. Prosečna potrošnja je oko 7 litara bezolovnog benzina sa laganom nogom na gasu. Ako, ipak, prelazite veliki broj kilometara godišnje onda vam u tom slučaju preporučujemo BMW 320d dizelaša. Sa prosečnom potrošnjom od oko 7 litara dizela vrlo brzo će se isplatiti.
Pored ovih, ugrađivani su i poznati redni šestocilindraši pa moramo da pomenemo i 325i, 328i, 330i benzince kao i 330d dizel motor. Potrošnja dosta raste sa kubikažom pa budite obazrivi pri izboru i dobro se raspitajte. Što se tiče menjača, jedino pitanje je da li volite manuelni ili automatik pošto i jedni i drugi sjajno obavljaju svoj posao.
BMW 3 – benzinske verzije motora koje su najčešće u upotrebi
- 315 – 1,6 L, 75 KS (55 kW); prosečna potrošnja: 6,1 litar
- 316 – 1,6 L, 90 KS (66 kW); prosečna potrošnja: 6,4 litara
- 316 – 1,8 L, 90 KS (66 kW); prosečna potrošnja: 6,5 litara
- 318 – 1,8 L, 98 KS (72 kW); prosečna potrošnja: 6,8 litara
- 318i – 1,8 L, 105 KS (77 kW); prosečna potrošnja: 7 litara
- 318is/ti – 1,8 L, 140 KS (103 kW); prosečna potrošnja: 7,7 litara
- 320/4 – 2,0 L, 109 KS (80 kW); prosečna potrošnja: 7,1 litar
- 320i – 2,0 L, 125 KS (92 kW); prosečna potrošnja: 7,4 litara
- 320/6 – 2,0 L, 122 KS (90 kW); prosečna potrošnja: 7,4 litara
- 323i – 2,3 L, 143 KS (105 kW); prosečna potrošnja: 8 litara
- 323i/ti – 2,5 L, 170 KS (125 kW); prosečna potrošnja: 8,6 litara
- 325i – 2,5 L, 177 KS; prosečna potrošnja: 8,8 litara
- 328i – 3,0 L, 233 KS; prosečna potrošnja: 9,1 litar
- 330i – 3,0 L, 258 KS; prosečna potrošnja: 9,2 litara
BMW 3 – dizel verzije motora koje se najčešće koriste
- 318tds: 1,7 L turbo Diesel, 66 kW (90 KS); prosečna potrošnja: 5,2 litara
- 325td: 2,5 L turbo Diesel, 85 kW (115 KS); prosečna potrošnja: 5,3 litara
- 325tds: 2,5 L turbo Diesel, 105 kW (143 KS); prosečna potrošnja: 5,9 litara
- 316d – 2,0 L, 116 KS; prosečna potrošnja: 5,5 litara
- 318d – 2,0 L, 115 KS; prosečna potrošnja: 5,5 litara
- 318d – 2,0 L, 143 KS; prosečna potrošnja: 5,9 litara
- 320d – 2,0 L, 136 KS; prosečna potrošnja: 5,7 litara
- 320d – 2,0 L, 150 KS; prosečna potrošnja: 6 litara
- 320d – 2,0 L, 177 KS; prosečna potrošnja: 6,5 litara
- 325d – 3,0 L, 197 KS; prosečna potrošnja: 7 litara
- 330d – 2,9 L, 184 KS; prosečna potrošnja: 6,8 litara
- 330d – 3,0 L, 204 KS; prosečna potrošnja: 7,5 litara
- 330d – 3,0 L, 231 KS; prosečna potrošnja: 8 litara
- 335d – 3,0 L, 286 KS; prosečna potrošnja: 8,5 litara
Dizajn i udobnost BMW serija 3 automobila
Kada se govori o dizajnu, onda nema potrebe da se oduzima previše vremena, s obzirom na to da je nemačka industrija automobila poznata po besprekorno dobroj i kvalitetnoj izradi, od vrhunskih materijala, koji omogućavaju pouzdanost i dugotrajnost. BMW automobili su oduvek bili sinonim za kvalitet.
Kada je u pitanju enterijer BMW 3 automobila, nema sumnje da će ovi modeli sigurno odgovoriti na zahteve čak i onih najzahtevnijih kupaca. Prednja sedišta su odlična, posebno sportska uz doplatu. Na zadnjim sedištima mesta nema previše, ali zato BMW 3 ima veći prtljažnik od svih automobila slične klase. Važno je napomenuti da sklapanje zadnjeg sedišta ne dolazi kao standardno, tako da ako želite da nosite veće stvari, kao što su bicikli moraćete da navedete kao opciju sklapanje zadnjih sedišta.
Kod BMW-a je uvek sve na istom mestu, nadohvat ruke, a obruč upravljača leži u rukama bolje nego ikada pre. Ručica parkirne kočnice je odlično postavljena, tik ispred nepotrebno velikog naslona za laktove između sedišta. Centralni “most” je smanjen, ali je i dalje preglomazan i smanjuje komfor i napred, i na zadnjim sedištima. Sedišta jesu sasvim solidno profilisana, udobnija su nego na prethodnoj seriji, ali nikako ne nude udobnost kao Mercedesova C klasa, iako je primetan veliki napredak. Preglednost je jako dobra za jednu limuzinu, a mrtvih uglova zaista ima veoma malo.
BMW 3 – iskustva vlasnika
Kada je u pitanju BMW E90 iskustva vozača pokazala su da je karoserija veoma dobra i da ne postoje problemi sa korozijom. Prethodna BMW 3 serija je reper u klasi kada je upravljanje i pouzdanost automobila u vožnji u pitanju, ali je ovaj automobil iz pete generacije postavio još veće standarde. Sa odličnim rasporedom težine i pogonom na zadnje točkove, BMW serija 3 E90 se ponaša savršeno izbalansirano kada se vozi na izazovnim putevima, odgovarajući odmah na pokrete upravljača.
Već pomenuta prethodna serija, odnosno BMW serija 3 E46 automobili su izuzetno kvalitetni i pouzdani, posebno kada je sama vožnja u pitanju. Stoga i ne čudi što su, kada je reč o modelu BMW E46 iskustva vlasnika tih automobila mahom pozitivna i bez preteranih zamerki koje bi mogle da vas odgovore od kupovine jednog takvog modela.
Svako koje ikada imao priliku da se provoza u nekom BMW serija 3 automobilu reći će vam da je to vozilo svojevrsna kombinacija stila, imidža i uživanja u vožnji. Iskustva vozača pokazuju da posle njega retko ko poželi da vozi neki drugi automobil. Ovaj auto, čak i oni starije generacije, svojim izgledom i držanjem prkose i danas novim automobilima.
Za novi BMW 3 automobil se može reći da je savršen u vožnji, sa skoro savršenim menjačem i sa dosta prostora na zadnjoj klupi i u gepeku. Kao polovan auto BMW 3 je odličan izbor. Ipak, jedan koristan savet kada je u pitanju kupovina polovnjaka, a to je da obratite pažnju s obzirom na to da zbog velike kilometraže i sportske vožnje postoje primerci koji su dosta rastrešeni. Stoga, ukoliko čujete u kabini neprijatno škripanje plastike znači da je taj model ostavio dosta kilometara iza sebe.
Slabije verzije (kada je KS u pitanju) BMW 3 automobila nisu toliko poželjni kao oni jači i vredi ih uzimati samo ako imate ograničena sredstva za kupovinu. Nemojte se zaletati pri kupovini i dobro proverite ponudu kada je polovna BMW Trojka u pitanju.
BMW Trojka – kvarovi koji se najčešće javljaju u modelima
Generalno, BMW serija 3 modeli su od početka pravljeni od dobrih materijala, bilo da je reč o spoljašnjosti ili unutrašnjosti vozila, koji su povećavali trajanje samih automobila. Ipak dešavali su se i određeni kvarovi, a kada su u pitanju stariji modeli (najčešće druge generacije) javljali su se elektronični problemi, kvar alternatora, imobilizatora i labavi kablovski priključci.
BMW serija 3 E90 pete generacije očarao je svojim karakteristikama sve ljubitelje automobila kada se pojavio na tržištu, ali on ipak nije bio besprekorno pouzdan. Kada je u pitanju BMW 320d iskustva vozača pokazala su da se dešavaju problemi a turbinom, koja može da otkaže na 80.000 pređenih kilometara. Takođe, BMW 320d automobili često imau problem i sa plastičnim klapanama u usisnoj grani, kao i sa nedovoljno pouzdanom automatskom transmisijom. Još neki BMW kvarovi koji mogu biti karakteristični baš kada je BMW Trojka u pitanju su: curenje ulja iz volana, curenje goriva, glasna vožnja, neipravne brizgaljke…
Kada su u pitanju ovi modeli BMW 3 primećeno je i da kvake na vratima mogu da ostanu zaglavljene u otvorenom položaju, pa se moraju zameniti. Takođe, intenzivno je habanje plastičnih oblogi sa unutrašnje strane vrata i na volanu, pucanje plastičnih elemenata mehanizma za podizanje bočnih prozora, brujanje ili zujanje iz prostora motora sa uključenim klima uređajem, kao i problem sa sistemom praćenja pritiska u gumama.
Benzinski motori sa indirektnim ubrizgavanjem su među najpouzdanijim koji se nalaze u BMW 3 automobilima, ali ponekad se javljaju problemi sa bobinama, tj. neujednačen rad motora. Vrlo retko dolazi i do prekomernog gubitka motornog ulja, koje je uglavnom uzrokovano problemima sa karterom. Kod benzinaca sa direktnim ubrizgavanjem postoje problemi sa curenjem goriva i nepravilnim radom injektora (neravnomerni rad motora)
BMW delovi, u zavisnosti naravno od generacije automobila kao i od samog dela, se mogu nabaviti po vrlo različitim cenama. Naime, uglavnom popravke BMW automobila nisu previše skupe, ali svakako postoje BMW auto delovi koji vam mogu izvući i dosta veće količine novca iz džepa. Naravno, vozeći jedan takav kvalitetan i dobar automobil morate biti spremni na sve potencijalne kvarove.
BMW cenovnik automobila
Ukoliko planirate da nabavite neki od BMW 3 modela, na sajtovima za prodaju polovnih automobila možete očekivati poprilično velik raspon cena, s obzirom na to da se automobili ove serije proizvode već skoro 45 godina. Pa tako za automobile starije generacije potrebno je izdvojiti između 2000 i 4000 evra.
Kada su u pitanju automobili novijih generacija, od četvrte, pa na ovamo, BMW 3 cena tih vozila uglavnom se kreće od 3500, pa sve do 10.000 evra, a u obzir se mora uzeti ne samo godina proizvodnje već i stanje u kojem se nalazi automobil, kao i opremljenost određenog vozila.
BMW cenovnik novih automobila je svakako neuporedivo drugačiji i novija vozila ovog nemačkog auto-giganta uglavnom mogu da pribave samo oni sa nešto dubljim džepom. Kada je u pitanju novi BMW 3 cena vozila može da dostigne i nekoliko desetina hiljada evra i, iako nema sumnje da jedan takav automobil vredi uloženog novca, preporuka je da je ipak bolje sačekati da cena malo spadne, odnosno nabaviti neki od starijih modela koji su jednako dobri i kvalitetni.
BMW 3 – zaključak i završno mišljenje
Na osnovu svega navedenog, lako je zaključiti da je BMW 3 jedan vrlo dobar i kvalitetan automobil, koji ima svoje prednosti i mane kao i svaki drugi model, a koji nudi veliki broj mogućnosti svakom vozaču, bez neočekivanih i neprijatnih iznenađenja. Kod nas su nemački automobili generalno veoma popularni, a isti je slučaj i sa BMW serija 3 verzijom.
Kada je u pitanju veliki servis BMW 3 vozila zahtevaju malo češće održavanje, pre svega ukoliko se radi o nešto starijim automobilima iz prve četiri generacije, pa je zato i potpuno očekivano da performanse motora i samog automobila ne budu baš uvek na vrhuncu. Ukoliko su vam potrebni BMW delovi za vaš automobil, MD Auto prodavnica auto delova ima u svojoj ponudi najbolje i najkvalitetnije rezervne delove za sve tipove BMW 3 automobila.