Filter za ulje – kako radi i kada ga menjati

Filter za ulje – kako radi i kada ga menjati

Filter za ulje je veoma bitan deo u sklopu motora. On pomaže u uklanjanju nečistoća iz ulja vašeg automobila koje se mogu nakupiti tokom vremena dok ulje održava svoj motor čistim. Saznajte sve što treba da znate o filteru za ulje.

Zašto je važno imati čisto motorno ulje

Imati čisto motorno ulje u motoru je od velike važnosti, jer ako je ulje ostalo nefiltrirano u određenom vremenskom periodu, može postati zasićeno sitnim, čvrstim česticama koje mogu oštetiti unutrašnjost vašeg motora. Ovo prljavo ulje takođe može oštetiti komponente pumpe za ulje i površine ležaja u motoru.

Kako funckioniše filter za ulje

Rani motori sa unutrašnjim sagorevanjem nisu koristili filtere za ulje, a u kombinaciji s lošim kvalitetom ulja koje je bili dostupni u to vreme, vozila su zahtevala česte promene ulja.

Sa protekom vremena razvijen je prvi sistem filtracije ulja s punim protokom. U osnovi, ovaj sistem je omogućio prolazak ulja kroz filter pre nego što dođe do kritičnih radnih komponenti unutar motora koje treba da podmaže.

Za sada je sve kako treba, ali postojala je još jedna velika prepreka: velika većina sistema za podmazivanje pod pritiskom koji se nalaze u motorima sa unutrašnjim sagorevanjem imali su neku vrstu zaobilaska filtera, kako bi zaštitili motor pod određenim okolnostima.

Na primer je vrlo hladno vreme. U takvoj situaciji, ako je ulje previše gusto, omogućeno je da zaobiđe filter. Ulje takođe može zaobići filter kada je sam filter zapušen.

U normalni uslovima ulje ulazi u filter za ulje kroz niz malih otvora na spoljnoj ivici prirubnice. Ulje se onda usmerava kroz filter, i na kraju dolazi u motor preko velike središnje rupe.

Većina modernih filtera za ulje opremljena je protiv-odvodnim ventilom. Često je to neka vrsta gumene membrane koja pokriva rupice u donjoj prirubnici.

Kada ulje ulazi u kućište filtera, membrana se pomera u stranu. Kada motor ne radi, gumena membrana pokriva rupe.

Očigledno je da protiv-odvodni ventili održavaju ulje unutar filtera Time se sprečava pokretanje motora na suvo (kada se motor pokreće bez ulja).

Kako su izgledali prvi filteri za ulje

Rani dizajn filtera ulja zasnovan je na elementu ugrađenom u metalno kućište koji se lako menjao. Kada biste menjali filter, uklonili biste kućište, odbacili element, očistili kućište, dodali novi filter i ponovo sklopili sklop na motor.

Do sredine 20. veka, spin-on filteri su postali popularni. U njima su filter element i kertridž samostalni. Jednostavno uklonite filter, odložite ga i navijete novi filter tokom procesa menjanja ulja.

Danas je došlo do vraćanja na raniji dizajn filtera ulja. U ovom sistemu, ulje se filtrira kroz element koji se nalazi u odvojenom kućištu, jer zamenjivi element filtera može biti ekološki podobniji od spin-on filtera.

Imajte na umu da današnja motorna vozila zahtevaju daleko manje promena ulja od onih starih 30 i više godina.

Moderni filteri ulja

Danas postoje mnogi tipovi filtera za ulje, a verovatno postoji i jednako veliki broj testova u kojima se različiti filteri otvaraju i ispitaju. Istina je da nisu svi filteri ulja jednaki. Na kraju krajeva: koliko para toliko muzike.

Ali postoje li stvarne razlike između standardnih filtera, filtera visokih performansi, filtera za trke i sintetičkih filtera? Apsolutno.

Morate prvo razmotriti namenu motornog vozila.

Na primer trkački automobil. Ovo je vozilo koje će retko, ako ikada, doživeti hladno pokretanje (u mnogim slučajevima, ulje se zagreva pre početka).

Ulje se često menja, jednostavno zato što se motori pregledaju i redovno rastavljaju. Ulje u trkačkim automobilima je nekad bilo gušće od onoga koje se nalazi u putničkim automobilima, ali danas je upravo suprotno. Trkački otkrivaju prednosti tankog ulja.

Bez da previše ulazimo u detalje, nije neuobičajeno da nađete trkačke motore napunjene uljem nulte gradacije. Trkački filteri su projektovani da rade sa tim uljima. Dok neki trkački filteri nemaju odvodne ventile.

S druge strane, mnogi filteri za ulje kod trkačkih automobila su projektovani internim medijima koji su otporni na visoke temperature i nivoe vode u uljima koji bi zapušili uobičajene vrste medijuma za filter.

Mnogi trkački uljni filteri su dizajnirani tako da obezbede visok nivo protoka ulja uz minimalnu restrikciju. Određeni filteri za ulje za ulje namenjeni za upotrebu u ekstremno napornim uslovima (na primer, trke od 12 il 24 sata) sadrže različite medijume koji su dizajnirani da zarobe sitnije čestice. Neki trkački filteri imaju čvršće kućište kako bi se zaštitili od oštećenja na putu, poput kamenčića i šljunka.

Papirni ili plastični filteri?

Medijum filtera je još jedna stvar po kojoj se filteri razlikuju. Neki filteri su pravljeni sa sintetičkim meijumom (umesto medijuma zasnovanom na naboranom papiru). Za sintetičke medijume se kaže da mogu da zarobe manje čestice tokom dužeg vremenskog perioda (veće kilometraže).

Pored toga, neki sintetički filteri imaju specijalnu mešavinu gume za zaptivke i odvodne ventile, što čini da traju duže. Naposletku, neki sintetički filteri zapravo imaju veće (tipično duže) telo nego konvencionalni filteri, što znači da imaju veći kapacitet.

Zbog ovih faktora, neki sintetički filteri za ulje imaju servisni vek od 7.000 do 25.000 kilometara.

Kao što možete videti, postoji mnogo toga što se nalazi unutar filtera za ulje.

Šta će odgovarati vašem automobilu, kamionu, motoru ili drugom vozilu zavisi… Stvarno morate pažljivo proučiti specifikacije svakog filtera kako biste utvrdili pogodnost za vaše vozilo.

Ako je vaše vozilo nešto novije, trebalo bi da ozbiljno razmatrate garanciju. Neki filteri se ne mogu smatrati nekompatibilnim od strane proizvođača, a to je važno kada se radi o ispunjenju uslova za garanciju.

Stvarnost je, možda biste želeli da razmislite dva puta prije upotrebe visokokvalitetnog sintetičkog ulja i vrhunskog filtera za ulje visokih performansi u razbijenim mahunarkama. I na sličan način, nema smisla koristiti najjeftinije ulje i filter u Ferrariju koji se može kupiti. Na kraju, odabir filtera je poput izbora ulja. 

Izbor pravog filtera za ulje prema specifikacijama proizvođača

Izbor pravog filtera za ulje prema specifikacijama proizvođača automobila je ključan za osiguranje optimalnog rada i dugovečnosti motora. Svaki automobil ima specifične zahteve kada su u pitanju filteri za ulje, koje su bazirane na dizajnu i performansama motora. Korišćenje filtera koji ne odgovara specifikacijama može dovesti do smanjene efikasnosti filtracije, povećanog habanja motora, a u najgorem slučaju do ozbiljnih kvarova. Stoga je preporučljivo detaljno se upoznati sa preporukama proizvođača i strogo ih se pridržavati pri izboru i zameni filtera za ulje.

Značaj pravilnog održavanja i redovne zamene filtera

Pravilno održavanje i redovna zamena filtera za ulje su esencijalni za zdravlje i efikasnost motora. Filter za ulje igra vitalnu ulogu u uklanjanju nečistoća i otpadaka iz motornog ulja, štiteći motor od unutrašnjeg trošenja i oštećenja. Zanemarivanje redovne zamene filtera može dovesti do akumulacije nečistoća, što rezultira smanjenom efikasnošću motora, povećanom potrošnjom goriva, a u krajnjem slučaju i do kvara motora. Preporučuje se da se filter za ulje menja na svakoj promeni ulja ili prema intervalima koje određuje proizvođač.

Adaptacija filtera na uslove vožnje i individualne potrebe vozila

Izbor filtera za ulje može značajno varirati u zavisnosti od uslova vožnje i individualnih potreba vozila. Na primer, vozila koja se koriste u ekstremno hladnim ili toplim uslovima, ili ona koja se često voze u teškim uslovima, kao što su terenska vožnja ili dugi intervali bez promene ulja, mogu zahtevati specijalizovane filtere za ulje. Ovi filteri su dizajnirani da izdrže teže uslove rada i obezbede bolju zaštitu motora od kvarova u specifičnim okruženjima. Izbor adekvatnog filtera za ulje može značajno doprineti performansama i dugovečnosti motora u različitim uslovima vožnje.

Uloga filtera za ulje u ekološkim standardima i zaštiti okoline

Filteri za ulje igraju važnu ulogu u očuvanju ekoloških standarda i zaštiti okoline. Kroz efikasno uklanjanje nečistoća i otpadaka, filteri pomažu u smanjenju emisija štetnih gasova iz motora. Takođe, korišćenjem kvalitetnih filtera za ulje, koji su dizajnirani da traju duže i efikasnije filtriraju, smanjuje se potreba za čestom zamenom, što doprinosi smanjenju otpada. U kontekstu sve veće ekološke svesti i potrebe za očuvanjem okoline, pravilan izbor i održavanje filtera za ulje postaju sve važniji aspekti održivog upravljanja vozilom.

Filter za ulje cena

Cena filtera za ulje varira u zavisnosti od brenda, tipa vozila, i kvaliteta filtera, krećući se obično od nekoliko stotina do nekoliko hiljada dinara. Filteri za ulje su ključni za održavanje čistoće ulja i efikasnosti motora, te je bitno birati one koji su kompatibilni s vašim automobilom. Postoje različiti tipovi filtera za ulje, uključujući standardne, visoke performanse i specijalizovane filtere za teške uslove rada. Cene mogu biti više za filtere višeg kvaliteta ili one dizajnirane za specifične modele vozila ili motore visokih performansi. Prilikom odabira filtera za ulje, važno je uzeti u obzir preporuke proizvođača vozila i proceniti odnos cene i kvaliteta, kako bi se osigurala optimalna zaštita i dugotrajnost motora. Redovna zamena filtera za ulje, zajedno s uljem, ključna je za održavanje dobrog zdravlja motora i može pomoći u prevenciji skupih popravki u budućnosti.

Kada menjati filter za ulje

Mnogi će vam reći da je filter za ulje potrebno zameniti samo kod svake druge promene ulja. Iako mislite da štedite novac ovim praksom, zapravo gubite na duže staze.

Filteri na novijim modelima automobila su smanjeni da bi se uštedelo na težini, troškovima i prostoru. Ponekad ih je čak teško pronaći tokom zamene…

Ne morate biti genije da shvatite da manji filter za ulje ima manje kapaciteta za zadržavanje prljavštine i možda veće ograničenje protoka.

Međutim, moramo verovati da će ovi manji filteri biti adekvatni za intervale zamene ulja od 6.000 do 10.000 kilometara; ali postoji realan rizik da će oni otkazati dugo pre druge promene ulja na 15.000 do 20.000 kilometara.

Kao što smo pomenuli, ako se vaš filter za ulje zapuši, ulje će ga zaobići, što dovodi do ubrzanog habanja motora. Najgore je što proizvođači automobila ne prave automobile koje prepoznaju zapušen filter ulja.

Za kvalitetne filtere ulja i ostale delove za mali servis pogledajte našu ponudu.

Pročitajte još:

Za sve detaljnije informacije i kupovinu pozovite nas na telefone 060/3030623060/3030627 ili 011/8443-608.