Vaš auto troši ulje? : Istina o potrošnji ulja koju proizvođači kriju!
Kada vaš auto troši ulje, to može biti znak problema koji zahteva pažnju i rešavanje. U ovom članku, pružićemo vam sveobuhvatne informacije o različitim aspektima potrošnje ulja u motoru, uključujući uzroke, rešenja i savete za smanjenje potrošnje ulja u benzinacima, dizel motorima, kao i u situacijama kada auto troši ulje a ne dimi. Takođe, istražićemo aditive za motore koji troše ulje i šta raditi kada vaš automobil troši ulje.
Sadržaj
Auto troši ulje:
Ulje u motoru ima dve osnovne funkcije: odvođenje toplote iz bloka motora i podmazivanje pokretnih delova u motoru i pomoćnim agregatima. Kroz proces podmazivanja, ulje se troši, a u njemu se nagomilavaju čestice sagorevanja iz cilindra, koje prodiru u ulje, na primer, pored klipnih prstenova. Zato je važno menjati ulje na preporučenim intervalima, obično svakih 15.000 km ili prema preporukama proizvođača automobila.
Iz tehničkih razloga, potrošnja ulja je najniža nakon faze uhodavanja motora i povećava se tokom radnog veka motora zbog habanja. Habanje unutar motora podjednako utiče na sve komponente. Iz tog razloga, delimične popravke, kao što su zamena samo klipova ili klipnih prstenova, često rezultiraju minimalnim poboljšanjem u nivou potrošnje ulja.
Mogući uzroci Postoji nekoliko razloga zbog kojih vaš automobil može trošiti ulje. Neki od najčešćih uzroka su:
- Habanje unutrašnjih delova motora
- Problemi sa ventilima i prstenovima
- Neispravne zaptivke glave motora
- Curenje ulja kroz poklopac ventila
- Neadekvatna kvaliteta ili viskoznost motornog ulja
Auto troši ulje a ne dimi
Ako vaš auto troši ulje, ali ne dimi, to može ukazivati na manje ozbiljan problem. Potrošnja ulja može biti posledica prirodnog habanja motora tokom vremena, ili neadekvatnog kvaliteta ulja. U ovom slučaju, promena ulja ili korišćenje ulja sa višim viskoznitetom može pomoći u rešavanju problema.
Potrošnja ulja u benzinacima i dizel motorima
Potrošnja ulja može se razlikovati između benzinaca i dizel motora. U benzinacima, uzrok može biti habanje unutrašnjih delova motora ili neispravni zaptivači, dok dizel motori često troše ulje zbog problema sa ventilima i prstenovima.
Kako smanjiti potrošnju ulja u motoru
Postoje neki koraci koje možete preduzeti kako biste smanjili potrošnju ulja u vašem motoru:
- Redovno proveravajte nivo ulja i menjajte ga prema preporukama proizvođača
- Koristite kvalitetno ulje sa odgovarajućom viskoznosti
- Održavajte motor čistim i slobodnim od naslaga
- Proverite zaptivke glave motora i poklopac ventila na curenje
- Pratite potrošnju goriva i pređenu kilometražu, kako biste lakše detektovali potencijalne probleme
- Proverite filter ulja: Nepravilno zategnut filter ulja može dovesti do gubitka maziva i ozbiljnog prljanja motora
- Proverite semering bregaste osovine: Vremenom postaje porozan i može doći do curenja ulja
- Promenite oštećene gumice ventila: Ulje ulazi u cilindar i sagoreva
Auto troši ulje i dimi
Ako vaš auto troši ulje i dimi, to može ukazivati na ozbiljnije probleme u motoru. Dim može biti plave, bele ili crne boje, a svaka od ovih boja može ukazivati na drugačiji problem:
- Plavi dim: Najčešći uzrok plavog dima je ulje koje ulazi u komoru za sagorevanje i sagoreva zajedno sa gorivom. Ovo može biti posledica habanja prstenova ili ventila.
- Beli dim: Beli dim može biti rezultat neispravnih dihtunga glave motora, što uzrokuje curenje rashladne tečnosti u komoru za sagorevanje.
- Crni dim: Crni dim iz auspuha može biti posledica problema sa gorivom, kao što je prekomerno ubrizgavanje goriva ili neispravan sistem za ubrizgavanje goriva.
Šta raditi kada auto troši ulje
Ako primetite da vaš automobil troši ulje, preporučuje se da preduzmete sledeće korake:
- Proverite nivo ulja i dopunite ga prema potrebi
- Proverite motor na curenje ulja i popravite curenje ako je potrebno
- Posetite mehaničara koji će dijagnostikovati i rešiti problem
- Razmotrite korišćenje aditiva za motore koji troše ulje kako biste poboljšali performanse motora
Litar ulja na 1000km: da li je to normalno?
Potrošnja ulja može varirati između različitih automobila, ali generalno, potrošnja od 1 litra ulja na 1000km može se smatrati normalnom za neke motore. Međutim, ako vaš automobil troši više ulja od ove količine, to može ukazivati na problem koji zahteva rešavanje.
Normalna potrošnja ulja varira između 0,2 i 0,5 litara na svakih 1.000 pređenih kilometara. Potrošnja ulja je prirodan proces, ali prekomerna potrošnja može biti rezultat problema sa klipovima i klipnim prstenovima, što dovodi do sagorevanja ulja u cilindru.Optimalna potrošnja ulja može biti veća za starije tipove motora, stacionarne motore i pod posebnim radnim uslovima.
Maksimalna potrošnja ulja
Radionički priručnici i uputstva za upotrebu često pružaju informacije o maksimalno dozvoljenoj potrošnji ulja za motor. Ako specifikacija proizvođača nije dostupna, može se pretpostaviti maksimalna potrošnja ulja od 0,25 do 0,3% za komercijalna vozila i do 0,5% za autobuse.
Potrošnja ulja u savremenim motorima putničkih automobila obično je manja od 0,05%; maksimalno dozvoljena potrošnja ulja iznosi 0,5% (svi procentualni podaci odnose se na stvarnu potrošnju goriva).
Aditivi za motore koji troše ulje
Aditivi za motore koji troše ulje mogu pomoći u smanjenju potrošnje ulja i poboljšanju performansi motora. Ovi aditivi su formulacije koje se dodaju motornom ulju kako bi smanjile habanje, poboljšale viskoznost ulja i povećale efikasnost motora. Neki od poznatih aditiva za motore koji troše ulje su:
- Aditivi za povećanje viskoznosti
- Aditivi za poboljšanje zaptivanja
- Aditivi za smanjenje trenja i habanja
Turbina troši ulje: Uzroci, simptomi i rešenja
Postoji još jedan važan aspekt koji može doprineti potrošnji ulja – turbina, odnosno turbopunjač. U ovom dodatku, istražićemo uzroke, simptome i rešenja kada turbina troši ulje.
- Uzroci potrošnje ulja u turbini – Turbina može trošiti ulje iz nekoliko razloga, uključujući:
- Habanje zaptivki turbine
- Oštećenje ili habanje ležaja turbine
- Neispravan sistem odvodnje ulja
- Previsok pritisak ulja u motoru
- Simptomi potrošnje ulja u turbini – Ako vaša turbina troši ulje, možete primetiti sledeće simptome:
- Plavi dim iz izduvnog sistema
- Smanjenje snage motora
- Nepravilan rad motora
- Visoka potrošnja ulja
- Rešenja za potrošnju ulja u turbini – Ako sumnjate da vaša turbina troši ulje, preporučuje se da preduzmete sledeće korake:
- Proverite zaptivke turbine i zamenite ih ako je potrebno
- Proverite ležajeve turbine i zamenite ih ako su oštećeni ili istrošeni
- Očistite ili zamenite sistem odvodnje ulja ako je začepljen ili neispravan
- Ako je problem povezan sa previsokim pritiskom ulja, obratite se stručnjaku koji će vam pomoći da dijagnostikuje i reši problem
Potrošnja ulja u turbinama može imati značajan uticaj na performanse i efikasnost vašeg automobila. Ako primetite simptome potrošnje ulja u turbini, važno je da odmah preduzmete akciju kako biste identifikovali i rešili problem. Redovno održavanje i provera sistema turbine može vam pomoći da sprečite ili otkrijete probleme pre nego što postanu ozbiljni, čime ćete uštedeti novac i produžiti životni vek motora i turbine.
Motori koji fabrički troše ulje
Iako većina motora u automobilima ne bi trebalo da troši previše ulja tokom normalne upotrebe, neki motori su poznati po tome što fabrički troše više ulja nego što se očekuje. U nastavku, pregledaćemo nekoliko poznatih proizvođača i modela čiji motori su se pokazali da troše ulje.
- Audi i Volkswagen, kao deo Volkswagen Group, dele neke od svojih motora. Jedan od motora koji je poznat po potrošnji ulja je 2.0 TFSI motor koji se koristi u različitim modelima, kao što su Audi A4, A5, A6 i Volkswagen Golf GTI. Ovaj motor je poznat po tome što troši ulje zbog problema sa prstenovima i izduvnim ventilima.
- BMW-ov N63 V8 motor, koji se koristi u modelima kao što su serija 5, serija 7 i X5, takođe je poznat po povećanoj potrošnji ulja. Razlozi za povećanu potrošnju ulja u ovom motoru uključuju probleme sa prstenovima, ventilima i turbopunjačima.
- Subaru je još jedan proizvođač čiji su motori poznati po potrošnji ulja. EJ25 2.5L bokser motor, koji se koristi u modelima kao što su Forester, Outback i Legacy, poznat je po problemima sa prstenovima koji mogu dovesti do povećane potrošnje ulja.
- Toyota-ov 2AZ-FE motor, koji se koristi u popularnim modelima kao što su Camry, RAV4 i Scion tC, takođe je poznat po potrošnji ulja. Uzrok ovog problema obično leži u lošem dizajnu prstenova i klipova, što može dovesti do habanja i povećane potrošnje ulja.
- Hondin motor K24Z, koji se koristi u modelima kao što su Accord, CR-V i Element, poznat je po potrošnji ulja. Problem se obično javlja zbog lošeg dizajna prstenova i klipova, što dovodi do habanja i povećane potrošnje ulja.
Zaključak
Ključ je u redovnom održavanju automobila i pažljivom praćenju potrošnje ulja. Ukoliko primetite povećanu potrošnju ulja, ne oklevajte da posetite stručnjaka koji će vam pomoći da identifikujete i rešite problem. Korišćenje kvalitetnog motornog ulja i aditiva za motore koji troše ulje takođe može doprineti poboljšanju performansi motora i smanjenju potrošnje ulja.
Dakle, važno je razumeti da je određeni nivo potrošnje ulja normalan i neophodan za pravilan rad motora. Međutim, ako potrošnja ulja prelazi normalne granice, može ukazivati na probleme u motoru koje treba rešiti.
Uvek se trudite da koristite preporučeno motorno ulje za vaš automobil i pratite uputstva proizvođača za redovno održavanje. Time ćete produžiti životni vek motora, smanjiti potrošnju ulja i uštedeti na troškovima popravke u dužem periodu.