Anlaser – šta je, kako radi i zbog čega je važan u automobilu
Anlaser ili alnaser kako ga mnogi nazivaju jeste veoma važan deo u automobilu koji obavlja i te kako značaju ulogu za rad samog motora, pa samim tim i automobila. Na početku odmah da razjasnimo dilemu oko njegovog imena – mnogi se pitaju da li je anlaser ili alnaser i vrlo često dolazi do mešanja ta dva pojma, međutim jedino ispravno jeste da se piše i izgovara anlaser. Reč potiče od nemačkog anlasser što znači pokretač (elektromotorni pokretač).
U nastavku teksta pozabavićemo se detaljnije anlaserom, odnosno imaćete priliku da saznate sve što je bitno kada je ovaj automobilski deo u pitanju – šta je anlaser, kako radi, koji su anlaser kvarovi mogu javiti, kao i koja je cena anlasera. Ono što je još važnije jeste da ovaj rezervni deo za svaki tip automobila možete nabaviti u MD Auto prodavnici rezervnih delova. Nudimo nove, originalne delove po izuzetno povoljnim uslovima!
Sadržaj
Šta je anlaser – objašenjenje ovog dela za automobil?
Anlaser, ili kako se još naziva elektropokretač / elektrostarter, predstavlja mali elektromotor koji je namenjen za pokretanje motora sa unutrašnjim sagorevanjem (benzinskih ili dizel motora). U automobilima anlaser daje snagu koja pomaže prilikom paljenja motora, a ugrađen je pored zamajca na bloku motora.
U pitanju je klasični jednosmerni motor sa četkicama, a najveća zanimljivost u vezi ovog elektropokretača jesta ta što je on nekada nakon pokretanja motora, služio i kao alternator, drugim rečima proizvodio je struju dok je motor radio. Ovaj princip se od nedavno u savremenoj automobilskoj industriji ponovno primenjuje u vidu sjedinjavanja elektropokretača i generatora struje u zamajcu motora.
Glavni delovi za anlaser su:
- stator
- rotor
- pogonski zupčanik,
- spojnica (bendiks anlasera – sastoji od kliznog ležaja i zupčanika)
- dvokraka poluga
- elektromagnet
- četkice za anlaser
Kako radi anlaser – principi rada elektropokretača?
Predstavićemo vam celokupan proces rada anlasera, od momenta paljenja automobila, do samog gašenja. Kada okrenete ključ u želji da startujete automobil tada u akciju stupa starter, odnosno elektropokretač – anlaser. U pitanju je serijski elektromotor na jednosmernu struju koji troši veoma mnogo struje.
Ovi serijski elektromotori su oni kod kojih su rotor (ili kotva) i pobudni namotaj (namotaji na kućištu) spojeni jedni sa drugima. Rotor anlasera se napaja strujom preko četkica za anlaser koje klize po kolektoru. Procenjuje se da kod putničkih automobila male i srednje veličine anlaseri troše u proseku oko 0,4 i 1,3 kW električne energije.
Funkcija anlasera prilikom rada motora
Najviše snage potroši se na samom početku paljenja motora, kada se iz akumulatora od recimo 12 V može uzeti i preko 100 ampera struje. Kad se motor pokrene i počne da se okreće, potrošnja struje pada na otprilike polovinu. Na osovini rotora nalazi se mali zupčanik. Za vreme pokretanja elektromagnet preko dvokrake poluge povlači zupčanik na ozupčani venac zamajca motora.
Tada se uključuje se struja paljenja motora magnetskim prekidačem, odnosno rotor anlasera počinje da se okreće. Kosim navojem mali zupčanik se dobro uzubi u ozupčeni venac, a ukoliko zub malog zupčanika zapne, opruga ga pritiska dovoljno dugo dok njegov zub ne uđe u predviđenu šupljinu. Tek kada se i to dogodi, anlaser može da razvije svoj potpuni obrtni momenat.
Nakon što motor počne da radi, klizni ležaj s valjcima prekida spojnapravljen između anlasera i motora. Time se sprečava svako potencijalno oštećenje anlasera usled previsokog broja obrtaja. Kada se prekine dovod struje do vučnog elektro magneta povratna opruga vraća zupčanik u položaj mirovanja. Istovremeno se isključuje i struja neophodna za pokretanje anlasera, čime i on prelazi u mirovanje.
Anlaser simptomi
Simptomi kvara anlasera su često jasni i ukazuju na potrebu za njegovom brzom proverom ili zamjenom. Jedan od najprepoznatljivijih znakova problema je kada motor ne pokreće ili anlaser emituje samo klikanje prilikom pokušaja paljenja. Ovo može biti posledica slabog akumulatora, ali ako je akumulator ispravan, problem je verovatno u anlaseru. Drugi simptom uključuje anlaser koji se okreće sporije nego obično, što ukazuje na unutrašnje trošenje ili problem sa električnom konekcijom. Ponekad se može čuti i neobična buka prilikom pokretanja motora, kao što su grebanje ili škripanje, što može ukazivati na habanje zupčanika anlasera. U retkim slučajevima, anlaser može ostati „zaglavljen“ u položaju uključenja čak i nakon što je motor pokrenut, što može dovesti do oštećenja anlasera i plivajućeg zamajca. Redovna provera i održavanje anlasera, kao i brza reakcija na ove simptome, su ključni za osiguravanje pouzdanosti vozila i izbegavanje skupih popravki.
Anlaser kvarovi – kako se vrši ispitivanje anlasera
Kada je u pitanju anlaser kvarovi se mogu podeliti na dve osnovne grupe i čini se da tu nema mnogo filozofije. Naime, kod anlasera se mogu desiti sledeći problemi:
- Elektropokretač (anlaser) ostaje uključen posle pokretanja motora
- Elektropokretać (anlaser) se ne okreće ili nema dovoljnu snagu
U slučaju da anlaser ostane uključen i nakon pokretanja motora, jedan od glavnih uzroka ovog kvara može biti neispravan mehanizam za vraćanje pogonskog zupčanika. Ukoliko je to u pitanju stvar se može srediti tako što ćete zameniti oštećene delove. Naravno, preporuka je da uvek koristite nove i originalne rezervne delove jer samo tako možete biti sigurni da se kvar neće ponovo javiti u skorije vreme.
U situacijama kada anlaser nema dovoljne snage ili se ne okreće uopšte, uzrok može biti neispravan akumulator neispravan, labavi priključci ili korozija. Takođe, elektromagnetni prekidač ektropokretača može biti neispravan, polomljene četkice anlasera, neispravan rotor ili navoji statora. Kao i u prethodnom slučaju, jedini način popravke jeste zamena neispravnih delova novim i originalnim.
Ukoliko su vam potrebni zamenski delovi za anlaser za bilo koji tip automobila, slobodno se obratite MD Auto prodavnici rezervnih delova.
Kako upaliti auto bez anlasera
U situacijama kada anlaser ne funkcioniše, moguće je upaliti auto korišćenjem metode guranja ili ‘brzog starta’ kod vozila sa ručnim menjačem. Ovaj postupak podrazumeva guranje automobila ili njegovo spuštanje niz blagi nagib da bi se stekao zamah, a zatim ubacivanje u drugu ili treću brzinu dok se drži stisnut kvačilo. Kada auto dostigne određenu brzinu, vozač otpušta kvačilo brzo i naglo, što može dovesti do toga da motor ‘uhvati’ i počne da radi. Važno je napomenuti da ova metoda zahteva fizički napor i može biti rizična, te se preporučuje samo kao privremeno rešenje u hitnim situacijama. Takođe, ne radi kod automobila sa automatskim menjačem, jer njihov dizajn ne dozvoljava pokretanje motora bez funkcionalnog anlasera. U svakom slučaju, ako anlaser ne radi, najbolje je što pre potražiti pomoć profesionalnog mehaničara.
Anlaser popravka cena
Cena popravke anlasera zavisi od nekoliko faktora, uključujući vrstu kvara, marku i model vozila, kao i cene rada u vašoj oblasti. Manji kvarovi kao što su zamena četkica ili popravka solenoida mogu koštati znatno manje, dok kompletna zamena anlasera može biti skuplja. Cena takođe varira u zavisnosti od toga da li se koriste originalni delovi proizvođača ili zamenski delovi. U prosjeku, popravka anlasera može koštati od nekoliko stotina do nekoliko hiljada dinara, ali je važno da se dobije precizna procena od pouzdanog mehaničara ili servisa.
Anlaser cena – koliko košta ovaj automobilski deo?
Cena anlasera zavisi od vrste i modela automobila u koji ga je potrebno ugraditi. Okvirna cena se kreće u rangu od nekoliko hiljada dinara, plus ukoliko budete morali da plaćate majstora koji treba da odradi samu zamenu na automobilu.
Kada je u pitanju nov anlaser cena ne bi smela da bude prepreka i da vas spreči da kupite nov i originalni deo, jer samo tako možete biti sigurni da ste svom automobilu pružili neophodno i da nećete imati nove probleme u skorije vreme.
Za nov anlaser cena je uglavnom malo viša nego za polovnjake koji se mogu naći u preprodaji, pa zato ne oklevajte da uvek nabavite nov anlaser, imajući u vidu koliko je značaj ovog dela za rad samog automobila.
Na osnovu svih navedenih informacija, sigurno vam je postalo mnogo jasnije koliko je anlaser zapravo koristan i važan deo u svakom automobila, koji omogućava njegovo normalno funkcionisanje i sam rad. Bez anlasera savremeni automobili ne bi ni mogli da se koriste, pa je zbog toga veoma važno da redovno vodite računa o anlaseru i ne dozvolite da se on pokvari.
Kada dođe do trenutka da je neophodno obaviti zamenu anlasera, imajte na umu koliko je bitno da zamenski deo bude nov i originalan. Zbog toga, ukoliko su vam potrebni bilo kakvi saveti o delovima automobila, kao i nabavka originalnih rezervnih delova za sve vrste vozila, MD Auto prodavnica rezervnih delova je tu za vas, na dve adrese u gradu, a svakodnevno nas možete i kontaktirati.