Pametne navike u vožnji kojima ćete očuvati život automobila

Pametne navike u vožnji kojima ćete očuvati život automobila

Gotovo sigurno je cilj svakog vozača da produži životni vek svog automobila i tako smanji mogući trošak i stres koji mogu izazvati razni kvarovi na automobilu. Međutim, svako od nas stvori razne navike u vožnji koje mogu u velikoj meri loše uticati na životni vek motora i ostalih bitnih delova automobila.

Sigurno ste primetili da određeni automobili istog proizvođača i istih godina izgledaju i ponašaju se potpuno drugačije. Gotovo da je to sigurno zbog dobrih navika i održavanja koje je praktikovao vozač očuvanijeg automobila.

Zašto i Vi ne bi postali jedan savestan vozač koji svojim pametnim navikama čuva svoj novac tako što produžava životni vek svog automobila. Evo i nekih saveta koje ne bi bilo loše da prihvatite u cilju pametnije i sigurnije vožnje.

Uvek ugrejte motor pre polaska

Ovaj problem je zastupljeniji u zimskom periodu, kada je motoru dosta teže da postigne radnu temperaturu i kada se dosta troši prilikom zagejavanja. Tada je pamentno dati motoru 2 do 3 minuta da postigne svoju radnu temperaturu i tek nakon toga krenuti.

Izbegavajte kratke rute u toku zime, jer samim tim automobil jako puno radi pod režimom u kom je ulje znatno hladnije od onog potrebnog. Ukoliko ipak morate koristiti automobil po ovim kraćim relacijama, skratite period menjanja ulja i malog servisa automobila i samim tim rešićete u velikoj meri ovaj problem i produžiti životni vek svog automobila.

Izbegavajte vožnju u visokim obrtajima motora

Životni vek motora u velikoj meri zavisi od težine vaše noge na gasu kao i stila vožnje. Sigurno ste nekada čuli da je najbolje voziti umereno i biti blag na gasu, bez naglih ubrzavanja. Svako naglo ubrzavanje i podizanje obrtaja na više od normalnih dovodi do skraćivanja života motora, ali takođe dovodi i do veće potrošnje.

Zato pokušajte uvek da vozite prosečnom brzinom prateći ritam koji nameću drugi vozači. Kod benzinskih motora, optimalni obrtaji pri kojima je dobro promeniti stepen prenosa u viši negde oko 4000 obrtaja/min. Dizel motori ipak na drugoj strani najveći stepen snage isporučuju na približno 2000 obrtaja/min, pa je poželjno promeniti u viši stepen prenosa na najviše 2500 obrtaja/min.

Zalet pred uspon je još jedna dobra tehnika kojom izbegavate vožnju u visokim obrtajima. Pre samog uspona pokušajte da ubrzate na ravnom i iskoristite inerciju kako bi održali stabilan nivo obrtaja motora svog automobila.

Izbegavajte vožnju sa malom količinom goriva u rezervoaru

Sigurno da ovo nije uvek najlakše postići s obzirom na cene derivata koje su u stalnom porastu, ali uvek je pametno imati određenu količinu goriva koja nije najminimalnija moguća. Zašto je ovo bitno?

Na samom dnu rezervoara, nalazi se velika količina prvljavštine i trunja koje ostaje kao otpad od goriva ili nešto što je upalo kroz samo otvor za sipanje goriva. Kada nivo goriva dođe do donjeg nivoa u kome se nalaze ova prljavština, on je zajedno sa gorivom povuče u sistem. Ovo može biti uzrok kvara pumpe goriva i filtera, čija popravka može biti skuplja od nekoliko litara goriva koje bi bilo dobro da sipate u svoj rezervoar.

Ne odmarajte levu nogu na kvačilu

Na levoj strani patosa kod svakog modela automobila postoji mesto predviđeno za odmor noge ukoliko nije potrebno pritiskati kvačilo. Često se dešava da bez razmišljanja vozači spuste levu nogu na kvačilo bez pritiska, ali sama težina noge utiče na povremeni pritisak kvačila.

Ovaj blagi i neznatni pritisak dovodi do zagrejavanja i opterećivanja lamele i seta kvačila, čime može doći do bržeg propadanja iste. Ovaj trošak nije neznatan, pa ne bi bilo loše da iskorenite ukoliko imate ovu lošu naviku i uštedite novac.

Potpuno zaustavite automobil pre polaska unazad

Jako je česta pojava da prilikom prebacivanja u rikverc vozač ne stigne da u potpunosti zaustavi svoj automobil. Isti je slučaj i u obrnutom smeru. Ovo je pravi recept za veliki kvar menjača koji se dodatno napreže prilikom svakog polaska u kome ima dodatnu silu koja ga vuče u suprotnom smeru. Ovaj problem je dodatno izražen kod automobila sa automatskim menjačem.

Okrećite volan samo dok se krećete

Kada god je moguće, potudite se da okrećete volan samo dok je automobil u pokretu. Na taj način smanjujete pritisak na letvu volana i ceo sistem za skretanje. Dok točkovi stoje u mestu i okrećete volan, ceo sistem za skretanje trpi ogroman pritisak i može doći do velikog kvara.

Ohladite automobil sa turbom pre gašenja

Veliki broj popularnih dizelaša poseduje turbo punjač, a najviše ih ima u automobilima koji nose oznake TDI, GTDI i drugi. Ovaj turbo donosi dodatni dotok vazduha u komoru i samim tim povećava snagu. Motoru koji ima turbo punjač potrebno je duže hlađenje, jer postiže znatno veće temperature u radu od motora koji nema turbo punjač.

Ukoliko ste automobil prethodno vozili “malo brže”, potrebno je prilikom parkiranja ostaviti automobil upaljen bar minut kako bi se turbo punjač ohladio. Ovim potezom znatno ćete produžiti vek ovog dela kao i klipova motora.

Štedite kočnice što više možete

Kočnice su jako bitan deo čija popravka i zamena nije jeftin i lak posao. Upavo iz ovog razloga pametno bi bilo čuvati kočioni sistem . Kako je najbolje to učiniti?

Izbegavajte stalne pritiske pedale kočnice prilikom spuštanja nizbrdo, već probajte da umerenijom vožnjom i spuštanjem stepena prenosa usporite svoj automobil i uštedite svoje paknove i diskove. Takođe, ručnu kočnicu koristite samo u preko potrebnim situacijama. A to je situacija u kojoj se automobil nalazi na neravnom terenu. Bespotrebno je koristiti ručnu kočnicu na ravnom terenu i samim tim trošiti kočnice, kada je dovoljno ubaciti automobil u brzinu i tako ga ostaviti

Ovo su neke od pametnih navika u vožnji kojima možete omogućiti svom automobilu duži životni vek. Kao što ste videli, ovo nisu krucijalne i velike navike koje treba promeniti i sigurno da je novac dovoljna motivacija za menjanje istih.