Greške u vožnji koje uništavaju menjač
Menjač je jedan od delova na automobilu koji mnogi vozači jako retko proveravaju i ne uzima se u obzir njihova ispravnost do trenutka kada ne dođe do kvara. Sve to iz razloga što manuelni menjači retko kada stvaraju velike probleme tokom čitavog životnog veka automobila, ali uglavnom zahtevaju povremene provere i servise.
Ipak, menjač predstavlja jednu od glavnih komponenti pogona automobila bez koga bi bilo nemoguće zamisliti vožnju automobila i njegovo kretanje. Njegova funkcija je da prenosi snagu iz motora na točkove pomoću zupčanika različitih veličina koji redukuju broj obrtaja motora. Sve to uz pomoć kvačila koje služi kao spojnica.
U menjaču se nalazi posebno ulje koje ima ulogu hlađenja, podmazivanja i čišćenja unutrašnjosti menjača. Ovo ulje je posebno pravljeno za menjače i bitno je u menjač sipati ulje predviđeno za njega.
Kvarovi menjača nisu retka pojava, ali velika prednost je što je jako lako utvrditi simptome i zatim preduzeti akciju kako bi se kvar popravio. Česti simptomi koji ukazuju na određeni kvar u menjaču su čudni zvukovi i otežano menjanje brzine, lupkanje i vibracije ručice menjača. Ako osetite bilo šta od ovih promena na menjaču, preporučljivo je da odmah posetite svog majstora i otklonite kvar kako bi sačuvali ispravnost menjača i uštedeli novac.
Mnoge navike koje imamo u vožnji automobila predstavljaju greške koje uništavaju menjač, a u nastavku teksta možete pročitati koje su to greške.
Sadržaj
Držanje menjača u brzini dok čekate na semaforu
Ovo je loša navika koja dovodi do bržeg trošenja svih bitnih delova u sistemu menjača. Na taj način se opterećuju ležajevi i membrane unutar menjača. Pored svega toga, umarate nogu držanjem kvačila stisnutim toliki vremenski period.
Kako bi sprečili nepotrebno trošenje i kvar menjača, izbacite menjač iz brzine na semaforu i na taj način odmorite nogu od nepotrebnog stiskanja. Ovako možete uštedeti veliki novac na popravku kako ležajeva unutar kvačila, tako i popravke celog menjača koji nije ni malo jeftin.
Ne odmarajte ruku na ručici menjača
Odmaranje ruke na ručici menjača je česta navika velikog broja vozača koji na menjaču nađu savršen položaj za odmaranje svoje ruke tokom vožnje. Težina ruke u ovom slučaju uslovljava delove odgovorne za promenu brzine da se međusobno dodiruju kada za to nije vreme i na taj način se troše. Još jedna nuspojava ove navike je i ispadanje menjača iz brzine što je jako štetno po sam menjač, a i jako opasno po bezbednost u saobraćaju.
Pored svega ovoga, navika držanja ruke na menjaču je opasna i protiv pravila vožnje. Osnovno pravilo koje se uči u auto školi je da obe ruke moraju biti na volanu dok vozite, osim ako ne menjate brzinu u tom trenutku.
Nemojte davati pun gas pri niskim obrtajima
Ubrzavanje u visokom stepenu prenosa je nešto što definitivno morate izbegavati. Ovo je jedan od načina da se previše opterete motor i menjač i na taj način skrati životni vek samog motora i menjača koji trpe veliki pritisak.
Zato ne budite lenji i uvek pripremite svoj automobil za ubrzanje tako što ćete smanjiti stepen prenosa u niži. Samim tim ćete poštedeti automobil preteranog opterećenja i ubrzane potrebe za velikim servisom, a ujedno i bezbednije ubrzati za preticanje ili polazak na raskrsnici.
Izbegavajte dražanje vage na uzbrdici
Kada se nalazite na uzbrdici i potrebno je da krenete, izbegavajte dugo držanje na kombinaciji kvačila i gasa – takozvanoj vagi. Ovo zvuči kao dobar i siguran način da krenete pri nagibu na kome se nalazite, ali veliki nedostatak je šteta koju stvara na menjaču i lameli automobila.
U ovoj situaciji, postoje načini koji su bolji i “zdraviji” za kretanje na nagibu. Umesto konstantnog održavanja gasa i kvačila, možete povući ručnu kočnicu i otpustiti je prilikom polaska automobila. Ovo je moguće odraditi i bez ručne kočnice, jednostavnim držanjem kočnice i laganim kretanjem.
Moderni automobili imaju sjajan sistem koji pomaže u kretanju pilikom nagiba, a aktivira se jačim pritiskom na kočnicu. Kada pustite kočnicu, automobil će i dalje stajati u mestu sve dok ne date gas i pokrenete ga iz mesta. Ovakav sistem je sjajan za sve one koji imaju problem sa kretanjem na nagibu, a pored toga u velikoj meri štedi određene delove automobila.
Automobili su postali veliki deo svakodnevice velikog broja ljudi, i gotovo je nazamislivo da neko ne koristi ovu vrstu prevoza u nekom trenutku života. Svi stvaramo određene navike u vožnji koje nam se utkaju u ponašanje u samom automobilu. Neke mogu biti jako loše i uticati na ubrzane kvarove auto delova, pa kako bi uštedeli novac na bespotrebne popravke bilo bi dobro prihvatiti određene pametne navike u vožnji automobila.