VW Golf 1, 2, 3, 4 – Istorija | Delovi | Održavanje | Saveti

VW Golf 1, 2, 3, 4 – Istorija | Delovi | Održavanje | Saveti

Saznajte nešto više o modelu automobila VW Golf, istoriju, njegove karakteristike, iskustva vozača, mane, česte kvarove, koji su delovi za Golf najbolji i ostale savete za vlasnike.

Postoje automobili koji su obeležili istoriju auto-industrije, a postoje i oni koji su je promenili. Volksvagen Golf je jedan od najznačajnijih modela u istoriji automobilizma, a njegov status je izgrađen širom sveta. Da ne pričamo o kultu koji postoji na našim prostorima.

Model koji je oživeo VW

Kako je kompanija osnovana za proizvodnju jednog modela četvorotočkaša postala najveći proizvođač automobila na svetu?

Nakon Drugog svetskog rata, Volksvagen je sva jaja držao u jednoj korpi. Na Bubi se zasnivao veći deo prihoda kompanije, a gotovo svi ostali modeli su bili zasnovani na Bubi. Kako je vreme prolazilo to je bilo sve više očigledno.

Poreklo Golfa počinje mnogo ranije od samog predstavljanja na Sajmu automobila u Minhenu. Volksvagen je bio pod žižom kritika političara zbog straha od neodrživog razvoja kompanije, a pre dolaska Golfa, više od 70 protipa nikada nije ugledalo svetlost dana.

Golf je debitovao 1974, a danas je najprodavaniji automobil u Evropi i treći na svetu. Evo šta je dovelo Golf na pobedničko postolje.

Golf 1 – Rađanje legende (1974 – 1983)

golf 1 delovi

Golf I nije bio klasična zamena za Bubu, već proširenje asortimana namenjeno za drugu ciljnu grupu. Buba je nastavila proizvodnju godinama nakon predstavljanja Golfa.

Golf kec je imao totalno različitu koncepciju od Bube. Ima pogon na prednjim točkovima, agregat sa vodenim hlađenjem postavljen u prednjem delu i dolazi uglavnom u hečbek varijanti sa troje ili petoro vrata.

Ali delili su jednu stvar. Baš kao što je Buba imala najefikasniji dizajn uz ograničenje tehnologije 30-ih godina, tako je i Golf 1 imao optimalan dizajn 70-ih.

Prvi Golf je bio mali automobil po svim standardima, ali je međuosovinsko rastojanje bilo relativno dugačko, dok je širina bila poprilična za to vreme. Rezultat je bio odlično iskorišćen prostor i osećaj prostranosti enterijera.

Tehničke karakteristike Golf 1 su bile sledeće:

  • međuosovinsko rastojanje: 2.400mm
  • dužina karoserije: 3.705mm
  • širina: 1.610mm
  • visina: 1.395mm

Golf I je imao izbor benzin i dizel agregata.

Asortiman benzinskih agregata:

  • 1.1
  • 1.3
  • 1.5
  • 1.6

Asortiman dizel agregata:

  • 1.5
  • 1.6

Golf I je imao doboš kočnice u verziji 1.1, dok su prednje disk kočnice bile standard na moćnijim verzijama.

Sa ukupnom težinom do 750 kg, Golf kec je postavio standarde u upravljivosti i performansama malih automobila. Kada na sve to dodamo i pristupačnu cenu postaje jasno zašto je model bio ogroman uspeh.

Golf je model od ogromnog značaja za VW, i automobil koji je naterao rivale da uvedu sopstvene hečbekove sa petoro vrati, ali njegov trag na čitavu auto-industriju ostavio je odmetnički model Golf GTI.

Golf GTI je nastao prilično „slučajno”, jer nije postojao plan za razvojem ovakvog modela, već ga je jedan inženjer Volksvagena razvio na svoju ruku, a niko nije znao za to. Tek kada je VW video oduševljenje javnosti novim modelom, počeli su da razmišljaju o novitetu, a u tom trenutku je veo tajnosti otklonjen.

Koliko čelnici nisu razmišljali o ovakvom modelu govori podatak da je planirano proizvesti ukupno 5.000 GTI modela. Međutim, u jeku je iz fabrike izlazilo 5.000 modela mesečno. Auto delovi za Golf 1 po kojima se GTI prepoznavao bili su dupli farovi i crveni okvir na maski hladnjaka.

GTI se pokazao kao ogroman uspeh, motor sa 110 KS na ovako laganom automobilu je Golf dovodio do 100 km/h za manje od 10 sekundi, što je bilo impresivno za to vreme. Zato se 1975. godina uzima kao rođenje hot-heč segmenta.

Golf 1 cabrio je, kao što ime kaže, Golf u verziji kabrioleta. Bio je toliko popularan da se proizvodio daleko nakon što je poslednji kec sišao sa proizvodne trake.

Golf I održavanje

Sa mehaničke strane, Golf I je bio kvalitetno odrađen da i posle 40 godina možete naći dosta primeraka koji nisu doživeli sudbinu hidraulične prese. Štaviše, Golf 1 je postao kolekcionarski automobil, a vrednost će mu sigurno rasti, naročito za GTI.

Mali servis se obavlja na oko 5.000 kilometara, kaiš se menja na svake četiri godine ili na 60.000 km.

Na manjim agregatima (1.1 i 1.3) originalni karburatori će verovatno biti istrošeni, što znači da će automobil teško ostati u leru. Srećom, delovi za Golf 1 se i dalje pronalaze bez mnogo muke,

Kada je menjač u pitanju, u ponudi su četvorostepeni i petostepeni menjači. Transmisija je prilično robusna, a treba obratiti pažnju na krckanje pri promeni u drugu brzinu, što se dešava sa propalim sinhronom.

Na raznim tržištima širom sveta do sada je prodato oko 6.8 miliona Golf kečeva. Zanimljivo je da se u Južnoj Africi Golf I u slabo izmenjenoj verziji prodavao sve do 2009!

Ako ste ljubitelj tradicionalnog Wheeler Dealers-a i restauracije klasičnih automobila, onda će vam ova restauracija Golf 1 biti pravo uživanje.

Golf 2 – Ikona Balkana (1983 – 1991)

golf 2 delovi

Nakon deset godina od debitovanja prve generacije, osećao se pritisak u Volksvagenu. Iako je prodaja keca i dalje bila zavidna, svi su se pitali kako će novi Golf izgledati.

Razvoj druge generacije započet je još 1977, a fokus je postavljen na smanjenje troškova i borbu sa japanskim modelima. Velika očekivanja su bila postavljena na sledeću generaciju. U ovo vreme su svi bitni proizvođači uveli male porodične hečbekove i Golf više nije bio toliko jedinstven.

Za dizajnersko rešenje je bilo angažovano više dizajnerskih kuća, među kojima je bio i Giugaro. Na kraju je ipak odabrano rešenje domaćeg dizajnera, koje se blisko zasnivalo na originalu, ali je naslednik imao zaobljeniji oblik. Po navodima VW, poboljšana je aerodinamičnost za 17%.

Kritičari su tvrdili da Golf 2 nema onaj „vau” efekat kojim se odlikovao prethodnik, ali ono što je Golf dvojka donela bio je višak prostora, bolja potrošnja, efikasnija zaštita od korozije, veći rezervoar, snažnije kočnice, modernija oprema i veći točkovi.

Tehničke karakteristike i dimenzije Golf II su bile sledeće:

  • međuosovinsko rastojanje: 2.475 mm
  • dužina karoserije: 3.985 mm
  • širina: 1.665 mm
  • visina: 1.415 mm

Golf 2 je imao izbor benzin i dizel motora.

Asortiman Golf 2 benzin agregata:

  • 1.0
  • 1.3
  • 1.6
  • 1.8
  • 2.0

Asortiman Golf 2 dizel agregata:

  • 1.6

Iako su novinari kritikovali dizajn, potrošači su bili zadovoljni. Golf II je bio najprodavaniji model u Evropi u debitantskoj godini i uspešno je preuzeo štafetu od prethodnika. Bio je skuplji, ali je prodajna prednost ležala u nižim ukupnim troškovima.

GTI je takođe predstavljen godinu dana nakon osnovnog modela, ali ova verzija nije bila toliko uspešna kao kod prve generacije.

Tokom godina pojavljivale su se razna „specijalna izdanja”, u zavisnosti od tržišta. Razlikovali su se po kozmetičkim detaljima i bogatijim paketom opreme. Golf 2 je bio jedini Golf u terenskoj verziji – Golf 2 country. Izdvajaju se i modeli Golf Rallye i veoma redak Golf G60 Limited, koji su bili i duplo skuplji od osnovnih modela. Imali su više snage i pogon na sva četiri točka.

Golf 2 održavanje

Šta prvo crkne na Golfu 2? Vlasnik.

Golf 2 je čuven po svojoj izdržljivosti, a znatno unapređenje zaštite od korozije je doprinelo da i danas ima mnogo više „guzonja” od ostalih modela iz istog perioda. Naravno, ne možemo isključiti ni kultni status koji Golf ima, naročito na našim prostorima.

Mali servis Golf dvojke na 7.000 kilometara – zamena ulja i filtera. Veliki servis za Golf II se radi na 4 godine ili na 100.000 km – zamena kašia i španera, vodene pumpe.

GTI modeli sa 8V i 16V će tražiti remont motora na 320.000 i 240.000 km, respektivno. Kod modela sa 8 ventila obično se pumpa ulja menja na 160.000 km, dok je na modelima sa 16 ventila pumpa znatno jača. Na oba modela kaiš se menja na 40.000, dok su problemi sa pumpom goriva evidentni.

Golf II problemi

Kod benzinaca je najčešći problem sa paljenjem, pretežno jer naša goriva nisu istog kvaliteta kao vani, pa se u karburatoru Golf 2-jke skuplja vlaga, zapušuju se dizne i teže se pali.

Iako zaštićeniji od rđe, imao je sličan problem sa rđom rezervoara kao i Golf I, koja bi se proširila na čitav sistem goriva.

Preciznost menjača je legendarna, ali može biti problema ako su delovi istrošeni. Poznat je problem sa menjanjem u drugu brzinu i krckanja zbog pojedenog sinhrona. Srećom, delovi za Golf 2 se lako pronalaze, novi ili polovni.

Mnogi vlasnici su imali problema sa zadnjim kočnicama i zaključanim čeljustima. Dugoročno rešenje je da se ugradi zamena sa trojke ili četvorke.

Golf 3 – I bi TDi (1991 – 1997)

Baš kao što je Golf II bio evolucija prve generacije, nego revolucija, tako se i trojka nastavila na dvojku. Volkswagen je shvatio da novinari mogu da gunđaju kako je dizajn običan, ali će ljudi kupovati automobil. Princip kojeg se drže i dan danas.

Nova generacija je ponovo dobila veće dimenzije, pa je i ovaj put težina osnovnog modela povećana. Kako bi se nadomestio nedostatak snage, predviđena je upotreba većih motora.

Dosta pažnje posvećeno je i enterijeru, VW je želeo automobil koji će trajati 10 godina i nisu želeli automobil koji će ubrzo biti prevaziđen od strane konkurencije. Mada limarija nije pocinkovana, pa su izraženi problemi sa rđom više nego kod dvojke.

U višim paketima opreme nalazili su se detalji koje je bilo teško naći čak i u premijum klasi. Čak je čuveni britanski magazin Autocar prilikom testiranja BMW serije 3 izjavio kako BMW treba da se ugleda na VW!

Možda najveće unapređenje u odnosu na prethodnik predstavlja znatno poboljšanje bezbednosti. Golf 3 se pokazao izrazito čvršćim u testovima sudara od prethodnika.

Kupci su mogli da biraju između 1.4, 1.8 i 2.0 benzinaca. U ponudi je bio i izvanredan 2.8-litarski šesto-cilindrični VR6 agregat. Golf 3 je prvi Golf sa TDi agregatom, i model koji je pokrenuo dizel ludnicu u Evropi 90-ih. Dve godine kasnije dodati su 1.6 benzinac i GTi verzija sa 16 ventila.

Nova generacija je dobila i kabriolet verziju, a po prvi put je predstavljen i Golf 3 karavan. Novitet je bio i Golf Ecomatic, a iako zvuči kao odlična veš mašina, zapravo je reč o jednom od najčistijih dizela u to doba. Prenos snage se obavljao preko manuelnog menjača bez kvačila.

Golf tri je osvojio nagradu za evropski automobil godine, ispred Citorena ZX, Seata Toleto i Volvo 850.

Tehničke karakteristike i dimenzije Golf 3 su bile sledeće:

  • međuosovinsko rastojanje: 2.475 mm
  • dužina karoserije: 4.074 mm
  • širina: 1.694 mm
  • visina: 1.428 mm

Golf 3 je imao izbor benzin i dizel motora.

Asortiman benzinskih agregata:

  • 1.4
  • 1.6
  • 1.8
  • 2.8
  • 2.9

Asortiman dizel agregata:

  • 1.9

Golf III održavanje

Kao što smo naveli, Golf 3 je imao širok izbor motora, od blagih do divljih. Četvoro-cilindrični benzinci su pouzdani i uz redovono održavanje (naročito važno za 1.4) preći će velike kilometraže.

Kod dizelaša su turbo verzije znatno popularnije, zbog veće snage, ali više delova – više problema.

Manuelni menjači su pouzdani, ali istrošeni ležajevi mogu izazvati probleme na modelima sa visokom kilometražom. Novi auto delovi za Golf 3 rešavaju ove probleme.

Zabeleženi su problemi sa elektronikom (podizači stakala, ABS senzor, senzor radilice, ECU relej), pumpa za gorivo na Golf 3-ojci ume da pravi problema. Polovni delovi Golf 3-ojke su na sve strane, iako je ovo najmanje popularan Golf.

Golf 4 – Golf više klase (1997 – 2003)

Šest godina nakon „slabašne” treće generacije VW je predstavio naslednika u Avgustu 1997. godine. VW je ovaj put imao specifičan problem. Premijum proizvođači su ulazili u „Golf” segment (Mercedes A, BMW 3 compact), a kompanija je želela odgovor – a rezultat je Audi A3.

Doneta je odluka da se na nivou čitave grupacije koriste isti delovi što je više moguće, pa su tako Golf IV, Audi A3, Seat Leon i Škoda Fabia izrađeni na istoj platformi i dele oko 20% delova. Mada je svaki model imao sopstven dizajn, ogibljenje i kvalitet enterijera.

I tako je Golf IV odlutao u „premijum radnički” segment. U pogledu dizajna predstavljen je… Golf. Doduše, najmanje kockast do sada. Za dizajn je opet predloženo više rešenja, a Giugarov je i ovaj put odbijen zbog radikalnih promena. VW je želeo dobro poznati model koji će kupci prepoznati, a to je na kraju i dobio.

Nova generacija nije dobila kabrio verziju, već je postojeća našminkana da izgleda kao jeste. Karavan Golf 4 verzija je ubačena 1999, dok je sedan verzija prodavana pod imenom Bora.

Četvorka je debitovala kao veća, prostranija i teža od trojke, a kvalitet završne izrade je poboljšan. Koštao je više u odnosu na prethodnika, ali je važilo mišljenje da zaista opravdava svoju cenu.

U godini debitovanja, bilo je moguće birati između 8 agregata sa petostepenim manuelnim menjačem. U ponudi je bilo 5 benzinaca i 3 dizelaša, dok su kasnije ubacivane unapređene verzije motora.

Tehničke karakteristike i dimenzije Golf 4 su bile sledeće:

  • međuosovinsko rastojanje: 2.512 mm
  • dužina karoserije: 4.148 mm
  • širina: 1.735 mm
  • visina: 1.440 mm

Golf 4 je za vreme proizvodnje imao izbor benzin i dizel agregata.

Asortiman benzinskih agregata:

  • 1.4
  • 1.6
  • 1.8
  • 2.0
  • 2.3
  • 2.8
  • 3.2

Asortiman dizel agregata:

  • 1.9

Po prvi put GTI nije nuđen kao samostalni model, već samo kao nivo opreme. VR6 i V5 nisu predstavljeni odmah, ali čak i nakon uvođenja nisu imali značaj kao kod Golf III. Konkurencija nije sedela skrštenih ruku i Golf više nije bio najbrži kompakt.

Ono što je VR6 uradio za treću generaciju, to je R32 uradio za četvrtu. Kao odgovor na japanske konkurente i Ford RS, predstavljen je prvi Golf sa oznakom R – najjači do sada.

Oznaka R32 označavala je benzinski agregat zapremine 3.2 litara, koji je razvijao 237 KS na 6.250 obrtaja. Sprint do stotke je iznosio 6,5 sekundi, dok je maksimalna brzina bila 245 km/č. Glavna novina bila je upotreba DSG menjača – po prvi put u serijskom automobilu.

Iako je ovo bio najmoćniji i najluksuzniji Golf ikada napravljen, nije bio korektan odgovor na konkurente. Naglasak zapravo nije bio na snazi, već na sofisticiranosti, u Golfu… Pored svoje neadekvatnosti, R32 se veoma brzo zgarašio i ispunio je očekivanja VW.

Golf IV nije poneo titulu automobila godine, ali je bio najprodavaniji u Evropi 2002, da bi ga pred penziju sa trona skinuo Peugeot 206.

Golf IV problemi

  • Podizači stakala
  • Motor zadnjeg brisača
  • Brava prtljažnika
  • Matice zadnje osovine
  • MAF senzor
  • Vodena pumpa
  • Senzor motora
  • Leptir gasa koji izaziva fluktuacije brzine u leru
  • Plastični roleri kaiša

Opšte mišljenje je da sa Golf 4-kom kreće opadanje kvaliteta VW. Iako je ostvareno znatno unapređenje enterijera, sečenje krivina i troškova sa elementima kao što su plastični delovi motora oštetili su reputaciju robusnosti Golfa.

Pored svega, Golf 4 je i dalje jedan od najprometnijih automobila kod nas, pa su delovi za Golf 4 lako dostupni. Polovni delovi za Golf 4 smanjuju troškove održavanja, ali je reč o delovima starim 15 godina u najmanju ruku.

Nastavak ove sage i modele kasnijih generacija opisivaćemo u narednom tekstu.