Šta raditi kada se automobil pregreva?

Šta raditi kada se automobil pregreva?

Problem sa pregrevanjem automobila javlja se najčešće u letnjem periodu, kada su velike vrućine. Ako se vaš automobil pregreva, nemojte paničiti, ali obratite pažnju jer odlaganje rešavanja ovog problema kasnije može napraviti dosta veće probleme. Ne bi trebalo da nastavite da vozite ukoliko vidite da se pokazatelj temperature pomera prema kritičnoj tački. Vaš automobil neće odmah eksplodirati i napraviti havariju, ali vožnja sa pregrejanim motorom može izazvati ozbiljne štete na vozilu. Zato je bolje odmah se povući iz saobraćaja i rešiti problem, nego rizikovati veoma skupe popravke kasnije.

Oznake na instrument tabli koje se nalaze, a u vezi su sa temeraturom, jesu kontrola temperature, kazaljka sa podeocima ili lampica koja svetli kada motor pređe radnu temperaturu. Ako pokazivač temperature motora pređe optimalnu vrednost (optimalna je obično oko 90 stepeni Celzijusa)  i približi se kritičnoj vrednosti (preko 100C), treba odmah zaustavi automobil. Isto tako treba uraditi i ako se upali crvena lampica, koja signalizira temperaturu rashladne tečnosti. Svetla upozorenja na instrument tabli nisu nešto što biste smeli da ignorišete, pa samim tim ni ova koja ukazuju na pregrevanje motora. Redovno servisiranje vozila, smanjiće mogućnost nastanka mnogih komplikacija sa motorom, pa preporučujemo da pročitate kada je to potrebno raditi veliki servis na vozilu.

Zašto auto diže temeperaturu – uzroci

Ima mnogo odgovora na pitanje zašto auto diže temperaturu i teško je na prvu loptu definisati šta je uzrok nastalog problema. Ipak, postoji nekoliko osnovnih razloga zbog kojih može doći do podizanja temperature motora i na kraju pregrevanja motora. Važno je napomenuti da je većina tih razloga rešiva i da je samo neophodno odmah detektovati problem.

Nepravilan rad sistema za hlađenje motora

Sistem za hlađenje motora čine pumpa, ventilator, hladnjak i termostat. Pumpa prouzrokuje strujanje rashladne tečnost kroz kanale koji se nalaze u bloku i glavi motora, u neposrednoj blizini zagrejanih mesta na motoru. Zagrejana tečnost odlazi u hladnjak, gde se rashlađuje i onda vraća nazad u motor, i tako se taj proces stalno ponavlja.

Tečnost koja kruži sistemom za hlađenje je kombinacija vode i antifriza. Ova mešavina održava motor automobila hladnim tokom vrućih letnjih meseci i sprečava ga da se zamrzne tokom hladnog perioda. Važno je da uvek u motor sipate destilovanu vodu, jer će obična voda stvoriti kamenac, koji kasnije može biti jedan od uzročnika pregrevanja.

Pumpa za rashladnu tečnost predstvalja najvažniji element rashladnog sistema vozila. Ukoliko je ona neispravna ili zapušena, onemogući će kompletnu cirkulaciju rashladne tečnosti koja tako neće moći da rashladi motor. Zapušen termostat može sprečiti hladnu tečnost da uopšte i dopre do motora i na taj način, takođe, prouzrokovati pregrevanje. Dijagnostikovanje neispravnog termostata tj. termostata koji ne otvara vrši se dok je motor vruć i to tako što se jednom rukom uhvati odvodno crevo iz hladnjaka ka motoru, a drugom ruku dovodno crevo iz motora ka hladnjaku. Ukoliko je jedno od ova dva creva vruće, znači da termostat ne obavlja dobro svoj posao.

Neispravan ventilator, takođe može ugroziti proces pravilnog kruženja tečnosti kroz motor. Zapušen hladnjak je često razlog za nastanak problema sa pregrevanjem motora. Hladnjak je mesto u kome se najviše sakuplja prljavština, pa ako se zapuši neće uspeti da rashladi prethodno zagrejanu tečnost i na taj način može prouzrokovati da motorom cirkuliše samo vruća tekućina. Samim tim to može dovesti do pregrevanja motora jer neće imati šta da ga rashladi.

Curenje rashladne tečnosti

Ukoliko je nivo vode ili antifriza stalno nizak, to je onda jasan pokazatelj i signal da je u sistemu za hlađenje došlo do curenja. Čest izvor curenja tečnosti mogu biti spojevi creva ili nastale bušotine na samim crevima kojima kruži rashladna tečnost, ali i rupe na hladnjaku.

Preporuka je da obavezno nabavite nove rezervne delove, pre nego polovne, s obzirom na to da je kvalitet i vek trajanja karta na koju bi uvek trebalo da igrate. MD Auto nudi širok izbor najboljih i najpovoljnijih auto delova, za bilo koji brend automobila koji imate.

Šta raditi kada senzor temperature pokaže da se automobil pregreva?

Postoji nekoliko saveta koje možete primeniti ukoliko se nađete u gustom saobraćaju, a indikator temperature na instrument tabli počne da raste. Jedan od njih je da na prvi znak pregrevanja isključite klima uređaj i otvorite prozore. Na taj način smanjićete opterećenje motora i pomoći ćete mu da se bar delimično rashladi.

Ukoliko radna temperatura motora nastavi da se povećava, uključite grejanje u automobilu. Na taj način prenećete toplotu iz motora u putnički deo vozila. Problem sa pregrevanjem može biti i ukoliko se vožnja svodi na kreni-stani. Kočenje povećava optrećenje motora i na taj način ga dodatno zagreva. Potrudite se da, kada se nađete u tako gustom saobraćaju, ne koristite previše kočnice, već da hvatate priključak za vozilom ispred vas tek kada se napravi malo veći jaz.

Ako vaše vozilo i dalje nastavi da se pregreva, najbolje je potražiti što kraći put do izlaska iz saobraćaja i zaustaviti vozilo. Otvorite haubu i sačekajte da se motor ohladi. Važno je napomenuti da nikako ne otvrate poklopac motora dok on ne bude potpuno hladan. Tek tada možete dodati vodu i tako mu pomoći da ubrza proces hlađenja.

Da bi se izbegle neprijatne situacije nastale usled pregrevanja motora, važno je da redovno kontrolišete i servisirate svoj automobil. Svaki dinar koji uložite u redovan servis sigurno će se više isplatiti, ali i koštati manje nego bilo koji vanredni trošak koji vas zadesi. Redovno obavljanje malog i velikog servisa doprineće vam neophodnu sigurnost u vožnji, a vašem automobilu omogućiti kvalitetan život.