Putovanje kroz vreme: Predstavljamo vam 18 najstarijih automobila na svetu

Putovanje kroz vreme: Predstavljamo vam 18 najstarijih automobila na svetu

Automobilizam je jedna od najrevolucionarnijih izuma u ljudskoj istoriji, a njegov razvoj počinje krajem 19. veka. Od prvih parnih motora do sofisticiranih mašina današnjice, automobili su neprestano napredovali, menjajući svet u kojem živimo. U ovom članku, istražićemo 18 najstarijih automobila na svetu, otkrivajući njihovu istoriju, dizajn i uticaj koji su imali na razvoj automobilske industrije.

Cugnot Steamer (1769)

Cugnot Steamer automobil se smatra za prvim napravljenim pa time i najstarijim automobilom.  Ovaj automobil se nalazi u muzeju umetnosti i izuma u Parizu. Tvorac ovog automobila je  Nicolas Joseph Cugnot, po kome je i dobio naziv.  Prvobitna namena ovog automobila bila je za transport vojne opreme i topova. Automobil ima tri drvena točka i veliki kotao spreda, koji zahteva veliku pažnju i održavanje. Cugnot Steamer svedoči o velikom napretku automobilske industrije do danas.

cugnot-steamer

Grenville Steam Carriage (1875)

Iako je prošlo 143 godine, ovaj parni automobil i dalje može da radi punom parom. Nalazi se u engleskom Nacionalnom muzeju u Bjuliju. Tvorci ovog automobila su Robert Nevil Grinvil i Džordž Džekson Čerčvard. Automobil može da prevozi do 7 osoba, uključujući vozača.

Grenville Steam Carriage

De Dion et Trepardaux Dos-a-Dos La Marquise (1884)

Automobil je izrađen u Francuskoj 1884. godine i bio je u vlasništvu samo četiri osobe, što ga čini jednim od najbitnijih automobila u istoriji. Tri godine kasnije, učestvovao je na prvoj automobilskoj trci za veterane u Brajtonu. Prodat je na aukciji u Pensilvaniji 1884. godine za 4.62 miliona dolara. Kupio ga je kolekcionar iz Teksasa, Džon Kvin, 2007. godine za 3.5 miliona dolara, ali automobil je ponovo dospeo na aukciju nakon njegove smrti. Maksimalna brzina mu je 38 km/h, ima dokumentovanu istoriju, točkove od žice, a sedišta su od crne kože sa zlatnim slovima i dodacima koji daju automobilu eleganciju i luksuz.

De Dion Marquise

Benz Patent-Motorwagen (1886)

 Karl Benz, nemački inženjer, stvorio je prvi automobil na svetu, „Benz Patent-Motorwagen“. Ovaj trotočkaš, pokretan jednocilindričnim motorom snage 0.75 KS, označio je početak ere automobilizma. Njegov dizajn je bio revolucionaran, sa laganim šasijama i gasnim motorom, postavljajući standard za buduće automobile.

Benz-Patent-Motorwagen

Peugeot Type 3 (1891)

Francuski proizvođač automobila Peugeot predstavio je Type 3 1891. godine. Bio je to jedan od prvih automobila koji su koristili motor sa unutrašnjim sagorevanjem, sa Daimlerovim motorom snage 2 KS. Ovaj model je bio ključan u razvoju automobilske industrije u Francuskoj.

Peugeot-Type-3

Duryea Motor Wagon (1893)

Braća Duryea iz Sjedinjenih Američkih Država su konstruisala ovaj automobil, koji je bio prvi komercijalno dostupan automobil u Americi. Imao je jednocilindrični motor i bio je jednostavan za upravljanje, što ga je učinilo popularnim među ranoj automobilskoj publici.

Duryea-Motor-Wagon

Panhard et Levassor (1894)

Francuski proizvođač Panhard et Levassor bio je pionir u korišćenju sistema „Sistem Panhard“, dizajna koji je uključivao prednji motor sa zadnjim pogonom i četvorobrzinski menjač, postavljajući osnovu za moderne automobile.

Panhard-et-Levassor

Benz Velo (1894)

Nakon uspeha svog prvog vozila, Karl Benz je predstavio Benz Velo. Ovaj model je bio lakši i ekonomičniji od njegovog prethodnika, a proizveden je u većim serijama, što ga čini prvim serijski proizvedenim automobilom na svetu.

benz-velo-najstariji- automobili-na-svetu

Ford Quadricycle (1896)

Henry Ford je konstruisao svoj prvi model, „Quadricycle“. Bio je to jednostavan automobil sa četiri biciklistička točka, pokretan dvocilindričnim motorom. Ovaj model je postavio temelje za kasniji razvoj Ford Motor companije.

Ford-Quadricycle

De Dion-Bouton (1897)

Francuski proizvođač De Dion-Bouton bio je jedan od najvećih proizvođača automobila na svetu u to vreme. Njihov model iz 1897. godine bio je poznat po svojoj pouzdanosti i efikasnosti, sa inovativnim jednocilindričnim motorom.

De-Dion-Bouton

Winton Motor Carriage (1898)

Alexander Winton, škotski imigrant u SAD-u, proizveo je ovaj automobil. Njegov dizajn je uključivao dva sjedišta i gasni motor, a Winton je bio jedan od prvih koji je koristio reklame za promociju svojih automobila.

Winton-Motor-Carriage

Packard Model A (1899)

 Packard Model A bio je prvi model Packard automobila, poznatog po luksuzu i inovacijama. Imao je jednocilindrični motor i bio je jedan od prvih automobila koji su nudili opcije kao što su kočnice na zadnjim točkovima i luksuzna završna obrada.

Packard-Model-A

Oldsmobile Curved Dash (1901)

Oldsmobile Curved Dash je bio prvi masovno proizvedeni automobil u SAD-u. Njegova proizvodnja koristila je pokretnu traku, što je bila revolucija u industrijskoj proizvodnji. Bio je pouzdan i pristupačan, što ga je učinilo veoma popularnim.

Oldsmobile-Curved-Dash

Mercedes 35 PS (1901)

 Ovaj model, kreiran od strane Wilhelma Maybacha i nazvan po Mercedes Jellinek, smatra se jednim od prvih modernih automobila. Sa snažnim motorom od 35 KS i naprednim dizajnom šasije, postavio je nove standarde u automobilskoj industriji.

Mercedes-35-PS

Cadillac Model A (1902)

 Cadillac, osnovan od strane Henryja Lelanda, predstavio je Model A kao svoj prvi automobil. Ovaj model je bio poznat po svojoj kvaliteti izrade i inovacijama, uključujući precizno mašinsko inženjerstvo.

Cadillac-Model-A

Ford Model A (1903)

 Ford Model A bio je prvi automobil koji je proizveo Henry Ford pod svojim imenom. Ovaj model je bio jednostavan za upravljanje i održavanje, što ga je učinilo popularnim među širokim slojevima stanovništva.

Ford Model A

Rolls-Royce 10 HP (1904)

Rolls-Royce 10 HP bio je prvi automobil koji su proizveli Charles Rolls i Henry Royce. Njegov luksuzan dizajn i vrhunska izrada postavili su standard za buduće modele Rolls-Roycea.

Rolls-Royce-10-HP

Lanchester 20 HP (1904)

Britanski Lanchester 20 HP bio je napredan za svoje vreme, sa funkcijama poput samostalnog sistema paljenja i balansiranog motora. Lanchester je bio poznat po inovacijama koje su kasnije postale standard u automobilskoj industriji.

Lanchester-20-HP

 

Ovi rani modeli automobila ne samo da su postavili temelje za modernu automobilsku industriju, već su takođe bili simboli inovacija i ljudskog duha. Od trotočkaša Karla Benza do luksuznih vozila Rolls-Roycea, svaki od ovih automobila ima svoje mesto u bogatoj istoriji automobilizma. Dok danas gledamo ka budućnosti sa električnim i autonomnim vozilima, važno je zapamtiti ove pionire koji su krenuli na put koji je zauvek promenio način na koji se krećemo.