Kada treba raditi veliki servis?

Kada treba raditi veliki servis?

Svi delovi na samom automobilu imaju određeni unapred propisani vek trajanja koji gotovo po pravilu propisuju proizvođači. Nakon tog vremena, ili pređene kilometraže, potrebno je menjati te delove. Tako se mali servis automobila radi na svakih 10 do 15 hiljada kilometara i uključuje promenu ulja, filtara ulja i nekolicine bitnih delova na automobilu a jako je jedostavan pa ga je moguće i samostalno obaviti ukoliko imate osnovni alat i malo veštine.

Na drugoj strani, veliki servis je kao što i samo ime kaže jako ozbiljan poduhvat kome je bitno pristupiti ozbiljno, pa se ne preporučuje samostalan rad na njemu. Zato odvezite automobil kod majstora koji vam može pomoći u ovom slučaju. Cena velikog servisa može biti i do 5 puta viša od malog servisa, a sve to zbog cene delova koji se menjaju tom prilikom.

Šta je veliki servis automobila i kada se radi?

Svaki automobil ima preporučenu kilometražu ili vremenski period pri kojem je potrebno izvršiti veliki servis. Ono što je potrebno je da se ovaj interval poštuje, jer proizvođači sprovode veliki broj istraživanja kako bi ispitali izdržljivost tih delova. Uz sve to, na ovaj način obezbeđujete sigurnost vožnje svog automobila.

Veliki servis uključuje promenu nekoliko jako bitnih delova koji se najviše troše tokom svakodnevne vožnje automobila. Delovi za veliki servis koje je potrebno promeniti na odgovarajućoj kilometraži su:

  • Zupčasti kaiš
  • Roleri
  • Španer
  • Ostali delovi seta zupčenja
  • Vodena pumpa (ukoliko se nalazi u sistemu zupčenja)

Svaki od ovih delova ima jako bitnu ulogu u pokretanju automobila i prenosu pogona na same točkove. Kvar na nekom od ovih delova može proizvesti i ozbiljne probleme među kojima je i apsolutni kvar motora. Sve ovo govori o tome koliko je bitan veliki servis za životni vek i ispravnost automobila.

Kilometražu koja je preporučena za veliki servis možete pronaći u priručniku vozila, gde se nalaze svi neophodni podaci, ili možete otići u neki od ovlašćenih servisa i posavetovati se sa stručnim licima u vezi toga. Ova kilometraža može varirati od proizvođača do proizvođača kao i od motora do motora. Tako se interval za veliki servis proteže od 60.000 do 120.000 kilometara. Ukoliko ne prelazite veliki broj kilometara, onda je potrebno da obratite pažnju na starost automobila i da veliki servis radite na svakih 7 godina ili manje bez obzira na to što ste vozili manje kilometara od preporučenog.

U sklopu velikog servisa može, a i ne mora biti i mali servis. Praksa je da se u najvećem broju slučajeva mali i veliki servis rade zajedno, pa se prilikom delova za veliki servis menjaju i ulje kao i svi potrebni filteri.

Kod nekih automobila ne postoji veliki servis

Ovo je uobičajeno reći za automobile koji umesto zupčastog kaiša imaju lanac koji prenosi snagu na točkove. Lanac je dosta trajniji i čvršći od zupčastog kaiša, pa nije potrebno da se menja na kilometražama predviđenim za veliki servis. Postoji veliki broj zagovornika lanca umesto zupčastog kaiša, upravo zbog raznih prednosti koje donosi.

Ipak, on nije večan jer se može vremenom dodatno oslabiti i potrebno ga je menjati. Zato je umesto velikog servisa kod motora sa lancem potrebno povremeno proveravati ovaj deo i njegovo stanje kako bi se obezbedila ispravnost samog automobila.

Kada kupite polovan automobil obavezno uradite veliki servis

Kupovina polovnog automobila, pogotovo iz uvoza, je kako se u narodu kaže “mač sa dve oštrice”. Nikada ne možemo znati skrivene mane kao i način vožnje i održavanja prethodnog vlasnika. Postoji velika mogućnost da na prvi pogled sve izgleda sasvim u redu, a da se ispod svega krije veliki broj problema.

Ukoliko automobil koji ste kupili ne poseduje servisnu knjižicu u kojoj je zabeleženo da je izvršen veliki servis, poželjno je uraditi ga odmah po kupovini samog automobila. Postoji mogućnost i da je, ukoliko automobil poseduje servisnu knjižicu, ona falsikovana pa se ne može verovati servisnim intervalima. Zato je preporučljivo odmah izvršiti veliki i mali servis i na taj način osigurati se od mogućih problema.

Iz svega prethodno navedenog nije teško shvatiti koliko je zapravo veliki servis automobila važan za ispravnost automobila. Zato je potrebno pristupiti mu ozbiljno i ne odlagati ga bez potrebe. Pored svega ovoga, izbegavajte ugradnju jeftinih delova čiji je kvalitet diskutabilan i može dovesti do kraćeg servisnog intervala i nepotrebnih kvarova. Ukoliko su vam potrebni delovi za veliki servis, MD auto ima sve potrebne delove za svaki model i marku automobila, pa nas možete kontaktirati i naručiti potrebne delove ili posetiti neku od naše dve prodavnice.