Ulje za kočnice - zašto je važno i šta sve morate znati

Kada je u pitanju ulje za kočnice (kočiona tečnost) važno je napomenuti da je to jedna od četiri najvažnije tečnosti koje se koriste u svakom automobilu. Curenje kočione tečnosti veoma je opasno, s obzirom na to da otežava ili potpuno onemogućava kočenje, što gotovo uvek dovodi do saobraćajne nesreće. Stoga je i najmanje curenje u kočionom sistemu vrlo opasno i trebalo bi ga ozbiljno shvatiti kako bi se što je pre moguće zaustavilo.

Zato je važno da svaki vozač razume koja je uloga kočione tečnosti u kočionom sistemu, zbog čega je curenje ulja toliko opasno, kao i kako dijagnostikovati i ukloniti curenje u kočionom sistemu. Za svaki problem koji imate vezano za delove automobila možete se obratiti MD Auto online prodavnici auto delova i nabaviti nove delove po povoljnim cenama.

Kočiona tečnost jedna je od najvažnijih eksploatacijskih tečnosti koje se koriste u vozilima. Kao i kod mnogih drugih tečnosti, važni su njeno stanje i odgovarajuća količina. Važno je naglasiti da neodgovarajuća količina ili loše stanje rashladne tekčnosti, ulja za menjač ili motornog ulja mogu izazvati ubrzano trošenje i ozbiljna oštećenja motora, dok neodgovarajuća količina i loše stanje kočione tečnosti mogu dovesti do nesreće u kojoj možemo ozbiljno ugroziti svoje, ali i tuđe zdravlje i život.

Kočiono ulje - važna karika bez koje sistem ne može da funkcioniše

Kočiono ulje (tečnost) u kočionom sistemu izvršava isti onaj posao kao što i krv obavlja u telu svakoga od nas. Kako biste što bolje razumeli važnost kočione tečnosti potrebno je da na pravi način razumete i kako funkcioniše ceo kočioni sistem.

Za početak važno je shvatiti da kočioni sistem nisu samo kočione diskovi i kočioni cilindar, već jednako bitnu ulogu imaju i preostale karike sistema, a to su još i:

 

  • papučice kočnica
  • kočione pločice - pokretni elementi, koji se sastoje od dva dela i mogu da se slobodno okreću u kočionom disku
  • kočione čeljusti
  • uređaj za podršku rada cilindra - njegov zadatak je da poveća pritisak kočione tečnosti, pa se zahvaljujući tome kočnica ne mora pritisnuti svom snagom da bi se postigao efekat snažnog kočenja
  • rezervoar kočione tečnosti
  • krute kočione cevi od metala - spajaju glavni kočioni cilindar sa prednjim točkovima i korektorom sile kočenja
  • fleksibilna kočiona creva od gume - spajaju krute kočione cevi sa kočionim čeljustima
  • paknovi

Kako kočioni sistem radi u praksi?

Kada su u pitanju starije verzije automobila, nakon što vozač pritisne papučice za kočenje, cilindar stvara pritisak kočione tečnosti. Tečnost najpre, pomoću krutih, a zatim i fleksibilnih cevi dospeva do kočionih čeljusti. Tu se vrši pritisak na klipove u čeljustima. Klipovi se izvlače, izazivajući tako spajanje kočionih obloga sa kočionim pločicama. Trenjem radne površine kočionih pločica o radnu površinu kočionog diska izaziva se usporavanje, ili zaustavljanje auta, zavisno od jačine pritiska. Na taj su način funkcionisali svi jednostavni kočioni sistemi u starijim modelima automobila.

U novijim automobilima stvar je mnogo komplikovanija. Masovno se koriste sigurnosni sistemi, kao npr. ABS kočnice (sigurnosni ABS sistem koji sprečava blokiranje točkova), ASR (regulator pogonskog proklizavanja) i ESP (elektronski program stabilnosti). Navedeni sistemi (više o njima pročitajte OVDE) prikupljaju podatke pomoću brojnih senzora, i zatim moduliraju određenu količinu kočione tečnosti do određenog točka, kočeći u pulsirajućem ritmu, smanjujući ili povećavajući silu kočenja tog točka.

U najnovijim automobilima opremljenima sa sigurnosnim sistemima (npr. Front Assist) u opasnoj situaciji u slučaju otkrivanja prepreka na putu pomoću senzora i kamera, auto sam može zakočiti (pri vožnji odgovarajućom brzinom).

Naravno, sve to je moguće samo ako se u sistemu nalazi odgovarajuća količina kočione tečnosti. Različita curenja najpre mogu uzrokovati prestanak ispravnog rada sistema (kočnica postane mekana), a zatim i prestanak rada celog sistema. To u većini slučajeva može dovesti do opasnosti od nesreće.

kočioni sistem automobila

Curenje kočione tečnosti - kako ga prepoznati i uzroci nastanka

Kočiona tečnost ima kompleksan zadatak da tokom velikog temperaturnog raspona zadržava konstantni indeks viskoziteta, tj da ne mrzne niti da isparava. Ona mora biti hemijsko kompatibilna sa svim materijalima u kočionom sistemu i podmazivati sve njegove pokretne delove. Da bi hidraulični sistem pravilno funkcionisao on uvek mora biti u potpunosti ispunjen tečnošću jer u suprotnom dolazi do propadanja pedale kočnice i gubitka sile kočenja.

Rok trajanja kočione tečnosti je samo dve godine i zato se mora redovno menjati. Kod novih automobila se kočiona tečnost menja po uputstvima proizvođača, a to je najčešće na 3 godine. Posle toga preporuka je da se menja na svake 2 godine ili posle određenog broja pređenih kilometara. Kao vozač morate pažljivo pratiti prve znakove upozorenja, da sa kočnicama vašeg vozila nešto nije u redu.

Koji su znakovi curenja ulja za kočnice?

Najbolji pokazatelji koji vam mogu signalizirati da tečnost za kočnice otiče iz vašeg automobila su:

  • Mekana papučica kočnice za auto i manja sposobnost kočenja
  • Mrlje od ulja ispod automobila
  • Smanjena nivo tečnosti u rezervoaru
  • Paljenje signalne lampice, koja nam ukazuje na smanjenu količinu kočione tečnosti

Ako postoji sumnja da je u autu došlo do curenja, postavite pod automobil npr. novine i snažno pritisnite papučicu kočnice. Ukoliko postoji problem sa curenjem na postavljenim novinama će se ukazati jasan trag. Isto tako, možete skinuti svaki točak te pritisnuti papučicu kočnice, da biste proverili curi li tečnost na kočionim čeljustima ili na nekom drugom delu.

U slučaju samostalnog otkrivanja takvih nedostataka potrebno je što pre otići u najbliži autoservis, kako bi vam stručna lica sanirala problem i kako biste sprečili svaku eventualnu nesreću koja bi mogla da vas zadesi u putu.

Najčešći uzroci curenja kočione tečnosti

Postoji mnogo uzroka koji mogu dovesti do pojave curenja ulja za kočnice iz automobila. Neki od njih su laki za popravku, dok druga veća oštećenja mogu da zahtevaju više truda i novca kako bi se problem rešio.

  • Korozija kočionih cevi - kao rezultat upotrebe stare kočione tečnosti (korozija iznutra), ili mehaničkog oštećenja spoljnog antikorozivnog sloja cevi (korozija spolja)
  • Mehanička oštećenja krutih kočionih cevi - nakon udarca kamenom ili bilo kojih drugih nepoznatih predmeta o podnožje automobila
  • Odvajanje spojeva između krutih i fleksibilnih cevi kočnica
  • Puknuće fleksibilnog gumenog creva - nastalo trošenjem gume ili mehaničkim oštećenjem
  • Oštećenje zaptivanja glavnog kočionog cilindra između rezervoara tečnosti i cilindra
  • Oštećenje zaptivanja u kočionim čeljustima zbog trošenja gume
  • Oštećenje cilindara u kočionim bubnjevima
  • Oštećenje vazdušnog ventila
  • Probušeni rezervoar s kočionom tečnošću

Na šta je važno obratiti pažnju kada je u pitanju ulje za kočnice?

Jednako važan faktor jeste kvalitet kočione tečnosti. Tečnost za kočnice apsorbira vodu (npr. kroz fleksibilne, gumene kočione cevi) i gubi svoja svojstva. Naime, 3 % vode u kočionoj tečnosti stvara uslove za njenu zamenu, jer se time značajno smanjuje tačka ključanja tečnosti (ulja), do koje dolazi prilikom pojačanog kočenja. A sposobnost kočenja u tom trenutku opada na nulu.

Ulje za kočnice s vremenom takođe gubi svoja antikorozivna svojstva. To dovodi do rđanja brojnih elemenata - od klipova do krutih, metalnih cevi koje se nalaze u okviru kočionog sistema. Korozivne cevi, jedan su od glavnih izvora curenja tečnosti. Zato je važno štititi automobil od korozije. Iz tog razloga, preporuka je da bi ulje za kočnice trebalo menjati najmanje na svake dve godine, ali voditi računa i odmah reagovatii na bilo koji znak curenja u kočionom sistemu.

Kada primetite bilo kakve nepravilnosti na vašem kočionom sistemu, pogotovo tokom vožnje, prvom prilikom posetite profesionalca koji će proveriti ceo sistem kočenja, kao i kvalitet kočione tečnosti u vašem vozilu. To se vrši pomoću posebnog uređaja sa kojim se utvrđuje tačka ključanja kočione tečnosti. Zamena kočione tečnosti se mora izvršiti precizno i stručno, kako bi sve bilo u najboljem redu i kako biste mogli bezbedno da vozite svoj auto.