Turbina - sve što treba da znate

Gotovo je nezamislivo da auto sa dizel motorima nema turbinu, premda u poslednjem periodu sve češće možemo videti ovaj mehanički deo i na benzincima. 

Iako mnogi ne poznaju princip rada turbine, često asocira na trošak jer je turbina vrlo skupa za popravku bilo koje vrste ukoliko je ne tretirate dobro. 

Zato ćemo se u nastavku teksta baviti principom rada turbine i odgovoriti na neka često postavljana pitanja kao što su: Kako radi turbina na autu? Kako proveriti turbinu? Kako sačuvati turbinu? Kako znati da je turbina pri kraju?

Počeci razvoja turbine

Iako zvuči kao moderna stvar, istorija turbine zapravo počinje od davne 1912. godine, odnosno skoro istovremeno kada se pojavio i motor sa unutrašnjim sagorevanjem. 

Međutim, nije bilo govora o implementiranju ovakve tehnologije u automobile, već su se koristili isključivo u velikim motorima za lokomotive ili brodove. 

Kako je sve počelo?

Početkom veka proučavala se mogućnost povećanja snage motora i smanjenje potrošnje goriva, uz upotrebu početne kompresije vazduha. Već nakon 3 godine razvoja kreiran je prvi turbopunjač pomoću izduvnih gasova motora, a nakon još 3 godine i prvi prototip dizel motora napunjenog turbo kompresorom. 

Ljudi tada nisu razumeli koliko je to bio veliki poduhvat, pa inovacija nije dobila puno priznanja od strane svetske zajednice. 

Čovek zadužen za razvoj prvog turbo kompresora zvao se Alfred Buhi - švajcarski inženjer i izumitelj. Buhi je patentirao svoje delo koje se opisuje kao “složeni motor sa visokim punjenjem”. 

Ideja je zapravo bila jednostavna, a jedini Buhijev problem je što je bio previše ispred svog vremena, pa materijali i gorivo potrebni za funkcionisanje turbine nisu bili ni dostupni. 

Danas se Buhijev pronalazak smatra početkom ere turbopunjenja. 

Prve turbine u kamionima

1954. godine Volvo, Scania i Cummins počeli su da koriste turbine u svojim kamionima. Više od 2 decenije kasnije dolazi vreme kada motori sa turbopunjačima počinju da se primenjuju i u putničkim automobilima. 

Danas su svi dizel motori opremljeni turbo kompresorima. 

To je zato što turbo motori smanjuju emisiju štetnih gasova, potrošnju goriva i povećavaju efikasnost samog motora, a to je ono što je postalo prioritet u današnjoj automobilskoj industriji i vremenu povećane ekološke svesti.

Kako radi turbina na autu?

Većina nas zna da turbina daje veću snagu motoru, ali na koji način?

U cilindru uvek treba da postoji određeni odnos vazduha i goriva, kako bi motor sa unutrašnjim sagorevanjem radio, a to je prvo potrebno shvatiti pre nego što zađemo u mehanički skelet turbine.

Motor sa unutrašnjim sagorevanjem, laički objašnjeno, radi na sledeći način: Uvlači vazduh i gorivo, ta smeša se zapali i izaziva eksploziju koja stvara energiju, a izduvni gasovi se istiskuju spolja. 

Ono što predstavlja bitnu razliku između turbo motora i motora bez turbine je što se u motorima sa turbinom izduvni gasovi ponovo koriste

Turbina povećava snagu motora, a istovremeno se zadržava ista zapremina cilindra. Turbina pod većim pritiskom ubacuje veću količinu vazduha u cilindre, a samim time može da ubaci i veću količinu goriva. 

Turbina ima 2 mala ventilatora vazduha - radno kolo i pumpu za gorivo, koji su smešteni na istoj metalnoj osovini tako da se oba dela okreću sihronizovano. 

Za pogon, turbine koriste izduvne gasove. Vazdušni kompresor se okreće i potiskuje dodatni vazduh u cilndre, omogućavajući im da sagore više goriva svake sekunde. 

Upravo iz tog razloga, automobili sa turbinom mogu proizvesti više snage.

 

Dakle, dodavanjem turbine motoru je izuzetno efikasan način da u velikoj meri povećate njegovu snagu. Jednostavno rečeno, turbina ubacuje više vazduha u cilindre motora, što uz dodatno gorivo stvara veći prasak u cilindru, a veći prasak znači veću snagu motora.

Kako tehnologija rapidno napreduje tako i turbine postaju sve sofisticiranije, pa najnoviji motori sa turbinama koriste neverovatno precizno odmeravanje odnosa goriva i vazduha za povećanje efikasnosti i snage. 

Ukoliko se pitate kako radi turbina na autu iz ugla vozača, dovoljno je da stisnete papučicu gasa. 

Neki bi to nazvali manom, ali od trenutka kada stisnete papučicu za gas do trenutka kada se upali turbina, odnosno kada dovoljna količina gasova stigne u cilindre, prođe i nekoliko sekundi. 

Tek tada automobil počinje vidno da ubrzava - stvarajući osećaj da ste se “zalepili” za sedište. 

Zašto sve veći broj automobila ima turbinu?

Kao što smo pomenuli u tekstu iznad, turbina koristi izduvne gasove pa samim time turbo ne povećava samo snagu, već i efikasnost. To praktično znači da je moguće koristiti motor manje zapremine za proizvodnju iste količine snage kao i veći motor. 

Manji motori su uvek efikasniji od većih jer povećavaju ekonomičnost, odnosno smanjuju potrošnju goriva i emisiju štetnih gasova u atmosferu. 

Ta činjenica naterala je velike kompanije da konstantno usavršavaju turbo tehnologiju i sa benzinskim motorima.

Kombinacija male potrošnje i velike snage je sjajna ideja, međutim kod turbo benzinaca stvari stoje malo drugačije, pa se mnogi vozači žale da automobili troše više nego što bi trebalo.

Razlike u principu rada dizel motora i benzinaca su značajne, stoga je to posebna tema za sebe. 

Kako sačuvati turbinu?

Prema nekom pravilu, turbine bi trebale da traju koliko i sam motor i nije česta praksa da se menjaju ranije. Međutim, životni vek turbine zavisi od mnogo faktora.

Uopšteno gledano, turbina kao i svaki drugi mehanički deo mora da se održava da bi pravilno radio. Osim toga, turbina je samo deo mehaničkog skeleta, i propadanje jednog dela može povući oštećenja na ostalim delovima.

Stoga je preporučljivo redovno menjati ulje, filtere za ulje i filtere za vazduh

Zašto?

Nedostatak ulja u motoru može dovesti do oštećenja motora i samim tim turbine, što može prouzrokovati ogromnu štetu. Pored toga, čestice prljavštine u ulju mogu oštetiti turbinu i izazvati greške u njenom radu, pa je redovna zamena ulja esencijalna za zdrav motor

Način na koji vozite auto takođe utiče na trajanje turbine. 

Iako retko koji vozač to praktikuje, idealno bi bilo da nakon vožnje ostaviti automobil par minuta da radi u leru. Ukoliko naglo ugasimo auto nakon vožnje, sva prljavština nastala sagorevanjem taloži se na turbini, što može da je ošteti. 

Takođe, nemojte naglo pokretati “hladno” vozilo. Motor najbolje radi kada se prvo zagreje i dostigne optimalnu temperaturu, stoga ga ostavite da radi u mestu nekoliko minuta pre nego što krenete na put. 

Ovo posebno važni za zimski period u kojem dominiraju niske temperature. 

Kako proveriti turbinu?

Pored svoje komplikovanosti, veoma pouzdana mehanika stoji iza turbine i šansa da se pokvari usled fabričke greške je minimalna - sve što je potrebno je da redovno radite mali i veliki servis i održavate automobil, a vaš četvorotočkaš vas neće ostaviti na putu. 

Iako će eventualno u nekom trenutku propasti, kao i svi mehanički delovi uostalom, možete očekivati da će vaša turbina trajati oko 200.000 kilometara, a možda i mnogo više ako niste često na putu.

Međutim, kao što smo već pomenuli u tekstu iznad, na rad turbine utiču mnogi spoljni faktori kao i sam način vožnje. Stoga možete uvek i sami proveriti stanje turbine bez odlaska kod mehaničara, jer će ona odati nekoliko signala koji ukazuju na to u kakvom se stanju nalazi. 

Na pitanje kako proveriti turbinu najjednostavniji odgovor bi glasio - osluškujte svoj auto.

Svaki vozač poznaje svoj automobil “kako diše”. 

Kada auto pali turbo, da li gubi snagu na uzbrdici, kako ubrzava… ako primetite značajnije promene u ponašanju svog automobila, turbina može biti jedan od uzroka. 

Takođe, promena zvuka prilikom dodavanja gasa, posebno preko 2.000 obrtaja može ukazivati na rad turbine. 

Ukoliko čujete šištanje koje nije karakteristično za vaš automobil, možete se sa pravom zabrinuti oko stanja turbine i u što kraćem roku posetiti mehaničara. 

Već smo napomenuli da je ulje veoma bitno ne samo za motor već i za turbinu. Ako ulje curi, ili je motor zaprljan kada otvorite haubu, sve su to signali koji ukazuju na potencijalne probleme sa turbinom. 

Kako znati da je turbina pri kraju radnog veka?

Turbina neprestano radi. 

Kao takva, može doći do kraja svog veka trajanja, zato je potrebno prepoznati simptome koji na to ukazuju. 

Kako znati da je turbina pri kraju?

Prvo, neubičajeno zviždanje prilikom dodavanja gasa može ukazivati na dotrajalost turbine. Određena frekvencija ovog pištanja je normalna, ali ako primetiti da je motor bučniji “na gasu” nego inače, odvezite automobil kod majstora. 

Ipak, jedan od najčešćih simptoma dotrajale turbine je gubitak snage motora, a to ćete odmah primetiti jer auto neće ubrzavati kako treba. Smanjene performanse motora ne moraju nužno ukazivati na probleme sa turbinom, ali jeste jedan od potencijalnih problema. 

Oštećenje turbo kompresora će u velikoj većini slučajeva uzrokovati prekomerni dim iz auspuha, odnosno dim gusto crne, plave ili bele boje. 

Kvar turbine je noćna mora svakog vozača, usled kompleksnosti ovog mehaničkog dela i skupe popravke. 

Zbog sofisticiranosti turbine, potrebno je naglasiti da preciznu dijagnostiku vaše turbine možete dobiti samo u turbo servisu koji ima opremu za tako nešto, a ne kod lokalnog mehaničara.

Iako je moguće voziti automobil sa propalom turbinom, što duže odlažete popravku i remont više štete ćete prouzrokovati i samim tim skuplje će biti rešenje problema. 

Ne ignorišite turbinu jer može izazvati dalju štetu na ostalim delovima automobila, stoga vodite računa o vašem autu ukoliko očekujete da bude vaše pouzdano prevozno sredstvo koje vas neće ostaviti negde na putu.