Start-stop sistem – šta je i kako radi start-stop sistem u automobilu

Start-stop sistem – šta je i kako radi start-stop sistem u automobilu

Start-stop sistem je svojevremeno najavljen kao druga najbolja stvar u automobilskoj industriji ikada, posle uvođenja brisača vetrobrana ili retrovizora. Neki proizvođači automobila start-stop sistem nazivaju i “mikrohibridnom tehnologijom”. Ukoliko ste kupili novi automobil u prethodnih nekoliko godina, velike su šanse da on poseduje start-stop sistem. 

Da li je reč o marketingu ili težnji ka ostvarivanju izvesnih realnih prednosti i olakšica za sve vozače? 

Odgovor na ovo pitanje pokušaćemo da saznamo u narednim redovima, a usput ćemo vam otkriti i sve ono što vas je oduvek zanimalo o start-stop sistemu!

Ono što je važno napomenuti jeste da ukoliko vam treba bilo kakav originalni rezervni deo, bilo da je u pitanju auto sa start-stop sistemom ili bez, MD Auto prodavnica rezervnih delova je adresa na koju bi trebalo da se obratite. 

Šta je start-stop sistem u automobilima?

Šta je start-stop sistem? Sigurno ste ovo pitanje čuli mnogo puta ili ga sami sebi postavili. Start-stop sistem osmišljen je tako da spreči nepotrebno trošenje goriva dok automobil stoji u mestu. Proizvođači ovih sistema uveravaju da njihovom primenom može da se uštedi od 3 do 10 odsto goriva

Start-stop sistem pruža vozačima određene benefite, kako po pitanju uštede goriva tako i kada je u pitanju osećaj ekološke osvešćenosti, kome se u današnje vreme pridaje mnogo značaja, jer osim trošenja goriva, smanjuje se i emisija izduvnih gasova.

Ovaj sistem je najpogodniji za vozila koja provode značajnu količinu vremena čekajući na semaforima ili koja se često zaustavljaju u saobraćajnim gužvama. Start-stop tehnologija može postati uobičajenija sa strožim vladinim propisima o ekonomičnosti potrošnje goriva i emisijama štetnih izduvnih gasova.

Ova karakteristika je prisutna kod hibridnih električnih vozila, ali se sve češće koristi i kod drugih automobila.

Kako radi start-stop sistem na automobilima?

Sigurno se pitate kako radi start-stop sistem, odnosno na koji način funkcioniše sve ovo o čemu govorimo? Start-stop sistem u automobilima funkcioniše veoma jednostavno – kada zaustavite svoje vozilo i izbacite menjač iz brzine, ovaj sistem ugasi motor, a čim ponovo pritisnete kvačilo i ubacite u prvu brzinu, start-stop sistem startuje motor. 

Kao što stoji u samoj specifikaciji, start-stop sistem jednostavno isključuje motor s unutrašnjim sagorevanjem, tokom onog vremena koje on provodi u “leru“ tj. u praznom hodu. Zatim se agregat ponovo startuje čim vozač podigne nogu s papučice kočnice ili pritisne papučicu kvačila, u zavisnosti od tipa menjača. 

Kod novijih vozila, tranzicija od isključenog do uključenog režima je gotovo neprimetna i dešava se u deliću sekunde.

Na vozilu sa ručnim menjačem aktiviranje start-stop sistema zaustavljanja vrši se na sledeći način: Zaustavite automobil i pritisnite kvačilo – pomerite ručicu menjača u neutralni položaj – kvačilo otpustite – tada se motor zaustavlja. Motor se neće zaustaviti ako se automobil kreće, čak i ako se prate gore navedeni koraci (ovo ne važi za sve automobile). 

Motor se ponovo pokreće kada se pritisne kvačilo pre odabira stepena prenosa za pokretanje automobila. Motor se takođe može ponovo pokrenuti ako postoji potreba za napajanjem iz, na primer, klima-uređaja.

Instrument tabla na automobilu

Kako radi motor kod vozila sa ovim sistemom?

Pošto su automobilski dodaci poput kompresora i pumpi za vodu obično dizajnirani da rade na zupčastom kaišu na motoru, ti sistemi moraju biti redizajnirani kako bi pravilno funkcionisali i kada je motor isključen. Obično se za pokretanje ovih uređaja koristi elektromotor.

S obzirom na to da bi brojna startovanja motora u kratkom vremenskom periodu u velikoj meri opteretila konvencionalni starter motor, do te mere da bi pre vremena bio uništen, automobili opremljeni start-stop sistemima koriste mnogo robusnije rešenje, dizajnirano upravo za njihove potrebe.

Akumulatori za vozila sa start-stop sistemom

Ukoliko su upaljeni npr. farovi, radio, navigacija, brisači i slično, a motor ne radi, mnogi vlasnici strahuju da će se akumulator isprazniti ako dugo stoje. Zato su akumulatori za vozila sa start stop sistemom koji se koriste znatno bolji, a u izvesnim modelima se čak mogu puniti putem regenerativnog kočenja, što ta vozila čini “mikrohibridima”, što smo spomenuli na početku teksta. 

Međutim, automobili sa start-stop sistemom koriste posebne akumulatore koji su prilagođeni upravo ovakvim uslovima. Pritom ovaj sistem prati stanje akumulatora i čim vidi da mu je napunjenost pala ispod određene granice, on će odreagovati i upaliti motor.

Postoje i razlike u punjenju ovih akumulatora u odnosu na klasične, što je još jedan od razloga što u auto sa start-stop sistemom ne treba stavljati klasičan akumulator.

Običan akumulator u vozilima sa ovim sistemom

Iako može da funkcioniše, običan akumulator treba koristiti samo u slučaju krajnje nužde, pošto može doći do raznih negativnih privremenih i trajnih posledica u zavisnosti od vrste i karakteristika akumulatora, kao i od automobila, odnosno programa koji kontroliše rad start-stop sistema.

Treba imati u vidu da postoje klasični (osnovni) start-stop sistemi koji koriste EFB akumulatore, kao i napredni sistemi u vozilima sa regenerativnim kočenjem (prilikom kočenja se puni akumulator) koji koriste AGM akumulatore.

Anlaser – konstruisan za veću izdržljivost

Pošto anlaser kod automobila sa start-stop sistemom mora da pokrene motor neuporedivo više puta nego kod klasičnog automobila, on je konstruisan tako da izdrži mnogo više startovanja. Kod nekih automobila je čitav sistem za startovanje motora drugačiji. Stoga proizvođači kažu da nema potrebe da vozači brinu o troškovima učestalog menjanja anlasera.

Od čega zavisi uspešan rad start-stop sistema

Važno je imati na umu da rad start-stop sistema zavisi od mnogo faktora. Baš iz tog razloga nije retkost da neki vozači misle da im start-stop sistem ne radi kako treba, pošto ne isključuje motor svaki put kada se zaustave ili ga povremeno pali dok su zaustavljeni.

Ovaj sistem prima informacije od brojnih senzora i drugih sistema. Na primer, od senzora koji mu kaže da je menjač u neutralnom položaju, senzora brzine, broja obrtaja, temperature motora, kabine i spoljašnje temperature… Takođe prima informacije i od senzora koji prate sam akumulator.

U skladu sa svim gore navedenim, kompjuter će odlučiti kada da gasi motor.

Automobili na ulici

Deaktiviranje start-stop sistema – u kojim situacijama može doći do prestanka rada

Start-stop sistem biće deaktiviran, odnosno neće gasiti auto ukoliko ste tek krenuli i motor još nije dostigao radnu temperaturu. Takođe ga neće gasiti ako se motor suviše greje, npr. pri vožnji u saobraćajnoj gužvi, pa je potrebno da ventilator ili ventilatori hladnjaka konstantno rade.

Ukoliko istovremeno imate uključeno previše potrošača u automobilu, sistem može da odluči da ne gasi motor kako ne suviše opteretio akumulator. Ako je spoljašnja temperatura suviše niska ili suviše visoka, start-stop sistem takođe može da bude deaktiviran.

Tu su još neki razlozi zbog kojih start-stop sistem može da se deaktivira, a među njima su najčešći neki od navedenih:

  • Sigurnosni pojas nije vezan
  • Nije dostignuta zadana temperatura u kabini (na klima uređaju)
  • Otvorena hauba
  • Otvorena vrata
  • Automobil na oštroj uzbrdici/nizbrdici
  • Uključen sistem za pomoć pri parkiranju

Ni motor se ne gasi u istom trenutku kod svih vozila. Na primer, kod nekih je sistem podešen tako da ugasi motor čak i pre nego što se automobil u potpunosti zaustavi. 

Iznenadno paljenje motora kod automobila sa start-stop sistemom

Što se tiče automatskog paljenja motora, kod onih vozila koja poseduju manuelni menjač, on će se upaliti kada pritisnete kvačilo da biste ubacili menjač u brzinu. Kada su automatici u pitanju, motor se pali tek onda kada podignete nogu sa papučice kočnice ili kada dodirnete gas, zavisi od automobila.

Postoje sistemi koji motor ugase tako da se jedan klip zaustavi u trenutku/položaju neposredno pre nego što bi svećica trebalo da zapali smešu u tom cilindru. Na taj način se motor praktično odmah startuje, anlaser treba samo malo pomogne trošeći pritom manje struje, a potroši se i manje goriva za startovanje motora.

Postoje razne situacije u kojima start-stop sistem može da pokrene motor dok vi, recimo, čekate na semaforu i uopšte ne očekujete da do toga dođe. Razlozi mogu da budu razni:

  • Pomerili ste volan (kod nekih je dovoljno i minimalno pomeranje)
  • Porasla je ili pala temperatura u kabini, pa je neophodno (pojačati) hlađenje/grejanje
  • Akumulator se ispraznio do granice na kojoj treba da počne da se puni (ovo se dešava naročito ako imate istovremeno uključeno mnogo potrošača struje u vozilu)
  • Podigli ste nogu sa kočnice
  • Nalazite se na blagoj nizbrdici, podigli ste nogu sa kočnice i auto je lagano krenuo napred

U slučajevima nevoljnog gašenja, na primer kada se sa vožnje automatika vratite na ručni menjač zaboravljajući na postojanje pedale kvačila, ovaj sistem se momentalno i neprimetno pobrine za ponovno paljenje motora. Time vas uskrati za gomilu psovki, sirena i gestikulacija nervoznih vozača, koji vas mogu zadesiti kada se nađete na drumu. 

Start-stop sistem je veoma koristan i umnogome može doprineti za bezbedniju, štedljiviju, ali i vožnju koja smanjuje štetni uticaj automobila na životnu sredinu. Za sve savete o delovima automobila, kao i za nabavku originalnih rezervnih delova za sve vrste vozila, MD Auto prodavnica rezervnih delova je tu za vas, na dve adrese u gradu, a svakodnevno nas možete i kontaktirati