Šta kad crkne akumulator (ne paliti na kablove)

Šta kad crkne akumulator (ne paliti na kablove)

Akumulator je jedna od ključnih komponenti na automobilu, jer bez njega ne možete da pokrenete vozilo. Osim u slučajevima kada je to apsolutno neophodno. Evo šta da uradite u takvim situacijama, tj. šta raditi kada crkne akumulator.

Kada pod hitno menjati akumulator?

Ako okrenete ključ u bravi i motor vašeg automobila zavergla, ali se ne pali, ili ako uopšte ne pokazuje znake života, šanse su da je akumulator prazan. Iako je ovo baksuzno, nije kraj sveta, jer vas gurka ili paljenje na kablove dovesti od tačke A do B, makar kratkoročno.

Međutim, pre nego što pokušate da upalite automobil, trebalo bi da otvorite haubu i proverite akumulator. Ne pokušavajte da upalite auto ako:

  • Napunili ste akumulator ali i dalje odbija saradnju
  • Primetite curenje – ako iz akumulatora dolazi jak miris pokvarenih jaja, to znači da je nešto iscurelo – to nešto je sumporna kiselina koja proizvodi neprijatan miris. Akumulator koji ističe treba što pre ukloniti zameniti, a dok to radite, obavezno nosite zaštitnu opremu sve vreme, jer kiselina može da napravi haos na koži
  • Napuklo kućište – pokušajte da pronađete uzrok oštećenja kako biste sprečili da se isto ponovo desi, a zatim odmah zamenite bateriju. Ponavljamo, nosite zaštitnu odeću kada menjate oštećeni akumulator, jer zaista ne želite da dođete u kontakt sa kiselinom.
  • Ako su krajnje ivice akumulatora otekle nakon što je automobil stajao neaktivan više od mesec dana verovatno je došlo do sulfatizacije jer se ispraznila tečnost.

Međutim, ako akumulator ne pokazuje nijedan od ovih simptoma, možete da pokušate da je pokrenete i nastavite sa svojim aktivnostima. Prva opcija je pokretanje na gurku.

Kako upaliti auto na gurku?

Prvi način da se vaš automobil pokrene kada akumulator ne radi je pokretanje na gurku. Moraćete da nađete pomoć nekih dobrovoljaca ili da putnici uskoče u pomoć i pruže ruke kako biste pokrenuli automobilom na mišiće tako što ćete ga gurati.

Nemojte da dolazite na “pametnu” ideju da pokušate sami da upalite auto na gurku tako što ćete ga izgurati niz brdo i pokušati da uskočite u automobil dok je on u pokretu. Ne samo da možete ozbiljno da se izblamirate već se možete smrtno povrediti kada pokušate da uđete u vozilo koje se kreće.

Ali takođe možete prouzrokovati nesreću ako se automobil završi nizbrdo bez vozača za volanom.

Evo kako da izvršite pokretanje na gurku:

  • Spustite ručnu, ubacite automobil u drugu brzinu i potpuno držite kvačilo.
  • Držite ključ u bravi na poziciji
  • Neka dobrovoljci guraju auto, po mogućstvu do dela puta koji ide nizbrdo
  • Kada automobil dostigne 10 – 15 km/č, pustite kvačilo i pritisnite gas.

Ako ste uradili sve kako treba, motor bi trebalo da upali i bićete na putu.

Imajte na umu: nećete moći na gurku da pokrenete automatik.

Takođe ne bi trebalo da pokušavate da upalite vozilo sa katalitičkim konverterom, jer ga nesagorela mešavina goriva može oštetiti (a jako je skup).

Nakon što ste automobil upalili na gurku i vozili oko 15 minuta, akumulator bi trebalo da bude dovoljno napunjena da sledeći put upali bez ičije pomoći.

Drugi način za pokretanje automobila sa mrtvim akumulatorom je pomoću kablova.

Kako upaliti auto na kablove

Pre nego što objasnimo kako da upalite auto na kablove budite svesni da paljenja na kablove može oštetiti električne komponente na automobilu, što je mnogo skuplje od vožnje taksijem do posla i kasnije kupovine akumulatora.

Ali ako baš hoćete da dođete u rizik da potrošite 500€ na ECU, evo kako da ga smanjite:

Uvek povežite terminale pozitivni na pozitivni i negativni na negativni (negativni kod ispravnog i uzemljene kod neispravnog automobila), većina proizvođača ovih dana ugrađuje uređaje za zaštitu od prenapona, ali to nije apsolutna garancija da ništa neće poći po zlu.

Uvek nakačite prvo pozitivne terminale, a zatim negativne. Ovo će“ omekšati” tok snage kroz sistem uzemljenja i sprečiti preveliki napon.

Ne povezujte kablove za sa ključem u kontaktu, ubacite ključ nakon što su kablovi prikačeni. Priključivanje kablova sa ključem u bravi može da dovede do oštećenja koda između ključa i ECU-a. Što bi vas moglo koštati novog ključa ili novoga ECU-a – ili oboje.

  • Akumulatori moraju biti istog napona (uglavnom 12V)
  • Vozilo donor treba upaliti i držati na 2.000 obrtaja dok se ne napuni prazan aku
  • Budite sigurni da kablovi ili aku nisu oštećeni, jer može doći do požara
  • Sklonite metalne predmete od aku, jer mogu izazvati varnicu
  • Izvadite ključ iz brave, zatvorite vrata i budite sigurni da je elektronika pogašena
  • Nakon par minuta upalite auto sa praznim aku
  • Neka oba budu upaljena 10 minuta kako bi se aku napunio. Nemojte skidati kablove dok automobili rade, jer se mogu oštetiti
  • Nakon toga isključite automobile i skinite kablove suprotnim redosledom

Zapamtite, ako niste sigurni kako, bolje da prosto zamenite akumulator. Pogledajte našu ponudu akumulatora po pristupačnim cenama i izaberite onaj koji vam najviše odgovara.

Pročitajte još: