Kočione pločice - sve što treba da znate

Dobro znamo šta kočnice rade na automobilu, ali kako se to postiže nije toliko očigledno. Danas pričamo o integralnom delu kočionog sistema - kočionim pločicama. Saznaćete šta su i kako rade, koje sve vrste postoje, koliko dugo traju i kako da vam traju duže.

Šta su disk pločice i kako rade

Da bi se automobil zaustavio potrebno je da se reaguje na inerciju objekta, a to se postiže silom pritiska na diskovima. Pritiskom na papučicu kočnice, pločice pritiskaju diskove, čime se stvara trenje i oslobađa energija u vidu toplote.

Prilikom bilo kog trenja neizbežno dolazi do trošenja, a budući da se ovaj postupak ponavlja X puta na dnevnom, mesečnom i godišnjem nivou, pa ne čudi da se pločice za kočnice troše i da je neophodna njihova zamena.

Na koliko je potrebna zamena pločica na autu?

Jako je teško odgovoriti na ovo pitanje, jer ne postoji definitivan odgovor i trošenje pločica će zavisiti od više faktora:

  • Vrste pločica
  • Stila vožnje
  • Samog automobila

Pločice se troše prilikom svakog kočenja. Ako se automobil vozi po stani-kreni uslovima, brže će se trošiti. Veličina i težina vozila takođe utiče na trošenje, kao i vožnja po neravnom terenu, vuča tereta i sl.

Teško je reći koliko će set kočionih pločica trajati na bilo kom automobilu, imajući u vidu razlike u stilovima vožnje i način upotrebe vozila.

Automobili koji se voze prvenstveno po auto-putu mogu nagurati i preko 100.000 kilometara pre nego što je potrebna zamena pločica. Dok za veliki SUV vožen u gradu, nije neuobičajeno da se prednje pločice istroše već pre 50.000 km.

Koliko traju disk pločice u proseku?

Ako biste morali da odaberete prosečnu kilometražu u kojoj je verovatno potrebna zamena pločica, to bi bilo između 80 i 100 hiljada kilometara.

Kako da prepoznate istrošene kočione pločice?

auto drifting

Auto će vam sam reći

Automobili koji su opremljeni senzorima prepoznaju kada se kočione pločice istroše. Pojaviće vam se signalizacija na komandnoj tabli ako se makar jedna pločica istroši. Naravno, nemaju svi automobili senzore.

Kočnice bi trebalo da se pregledaju tokom malog servisa, pa ako vaš automobil nije opremljen senzorima, upozorenje bi trebalo da dođe na vreme.

Kočnice će vrisnuti

U slučaju da se kočioni materijal istroši u potpunosti, čelična opruga će doći u kontakt sa diskom, a rezultat toga će biti jak zvuk uzrokovan struganjem opruge po disku. U tom slučaju je potrebna hitna zamena pločica.

Vizuelna provera

Moguće je proveriti okom da li su pločice istrošene. Trebalo bi da pločice budu vidljive kroz spice točkova. Ako vidite da ima makar tri milimetara materijala, nema potrebe za intervenisanjem.

Ova metoda nije najbolja, jer se kočioni materijal može jednako trošiti duž pločica, što ne možete videti dok ne skinete pločice. Čest znak nejednakog trošenja je vibracija pedale kočnice.

Vrste kočionih pločica

Postoje različite vrste pločica, razlikuju se po materijalima i performansama. Pa će i cena za kočione pločice biti u skladu sa izborom.

Organske

Organske kočione pločice su napravljene radi očuvanja životne sredine. Izrađene su od kvalitetnih organskih materijala. Nisu agresivne na diskovima, ali se brže troše. Ne proizvode mnogo buke prilikom kočenja i ne treba im mnogo toplote da bi generisale trenje.

Zbog slabije zaustavne moći, naročito u vlažnim uslovima, najbolje su za manje automobile i lagan stil vožnje. Slabije su kada se zagreju, pa ako volite brzu vožnju, nisu za vas.

Polu-metalne

Polu metalne kočione pločice su najčešće upotrebljavan tip pločica. Sastoje se od metalnog dela (čelik, gvožđe, bakar), tipično 30 do 60% i kompozitnog materijala. Imaju dobre performanse u gotovo svim vremenskim uslovima i pružaju čvrst osećaj kočenja.

Usled raznovrsnosti materijala od kojih su izrađene, možete pronaći kvalitetne kočione pločice ovog tipa za dnevnu vožnju ili agresivnu vožnju na stazi. Dok su polu metalne pločice izdržljive i pružaju dobre performanse, nije retkost da ostavljaju dosta prašine, troše diskove i bučnije su.

Duže traju, pružaju bolje performanse od organskih, raspon operativne temperatura je viši u odnosu na organske, oseća se čvrstina kada pritisnete pedalu i ne gube snagu kao organske.

Keramičke

Prefinjen izbor. Keramičke pločice su predstavljene u 80-im, a čuvene su po laganom, tihom zaustavljanju i dugotrajnim performansama. Izrađuju se od gustog keramičkog materijala i vlakana bakra. Ostavljaju manje prašine od polu-metalnih, a sama prašina je finija i ne lepi se za točkove.

Iako je cena pločica skuplja, keramičke pločice mogu biti dobar izbor za svakodnevnu vožnju. Ali se ne preporučuju za vozila pod teretom ili trke, jer zadržavaju toplotu i prenose je na disk i mogu da prokuvaju kočionu tečnost. Ne pružaju dovoljno kočione snage po hladnom veoma hladnom vremenu.

Karbonske

Iako većina smrtnika nikada neće iskusiti snagu karbonskih kočnica u automobilu, korisno je znati da one postoje. Karbonske kočnice se koriste u trkačkim vozilima (F1 bolidima između ostalog).

Razlog su temperature. Pri kočenju na velikim brzinama dolazi do stvaranja veoma visokih temperatura. Karbonske kočnice su osmišljene da podnesu visoke temperature i otporne su na deformacije.

Ne samo da dobro podnose visoke temperature, već ne mogu da funkcionišu pravilno ako nisu zagrejane. Zato ćete često videti vozače F1 kako naglo koče da bi zagrejali kočnice.

Postoje i karbonsko keramičke kočnice, koje se ugrađuju u sportskim i superautomobilima.

kočnice ferari brembo

Kako da vam pločice traju duže?

Ukoliko primenite ove principe u vožnji, pločiće će vam trajati duže:

  • Izbegavajte vožnju velikim brzinama, tj naglo kočenje pri istim
  • Osmotrite saobraćaj oko sebe i pokušajte da predvidite potrebu za kočenjem, kako biste pritisnuli pedalu lagano i postepeno, umesto da nagazite svom snagom
  • Kočite motorom - ako vidite semafor ili skretanje ispred sebe, umesto da zakočite pri kraju, sklonite stopalo sa gasa i pustite automobil da sam uspori, potom kočite
  • Izbacite višak stvari - što je auto teži, pločice će se više trošiti

Šta je sa diskovima?

Kao i pločice, diskovi kod disk kočnica se takođe troše. Nadam se da ste čitajući skapirali da će interval zamene ponovo zavisiti od više faktora, ali generalno diskovi traju duže od pločica.

Vreme za zamenu diskova dolazi kada se ostvari minimalna debljina diskova, koju prepisuje proizvođač.

Nove ili polovne?

Štednja kod kupovine auto delova je moguća, ali ne kada su kočnice u pitanju. Najjeftinije kočione pločice ugrožavaju vašu i bezbednost drugih učesnika u saobraćaju. Izbegavajte korišćene jeftine kočione pločice, jer ne verujemo da želite da rizikujete život za 50 evra.

Osim toga, nove i originalne pločice će vam služiti bolje i trajati duže.

Sada kada znate prednosti i nedostatke različitih vrsta kočionih pločica, pogledajte koje su najbolje kočione pločice.

Za sve nedoumice i informacije o ceni pločica možete nas pozvati ili posetiti naše prodavnice.