Sipanje goriva u automobil putem creva
Saveti

Pumpa za gorivo – kako radi pumpa za gorivo, kvarovi i zamena

Posted On maj 18, 2020 at 9:46 am by / No Comments

Osnovni preduslov za efikasan rad motora sa unutrašnjim sagorevanjem jeste da sistem za ubrizgavanje konstantno bude snabdeven dovoljnom količinom goriva. Ovaj važan zadatak u svakom automobilu vrši pumpa za gorivo, koja svoj rad obavlja u kombinaciji sa rezervoarom i filterom goriva. Ukoliko kažemo da je motor srce svakog automobila, onda je pumpa za gorivo barem pretkomora, što dovoljno govori o tome koliko je pumpa goriva važan deo u svakom automobilu. 

Kako radi pumpa za gorivo, koji su najčešći kvarovi ovog bitnog dela i kada je potrebno da se obavi zamena pumpe za gorivo, su pitanja na koja odgovore možete pronaći ukoliko nastavite sa čitanjem ovog teksta. 

Ono što je važno napomenuti jeste da ukoliko vam treba bilo kakav originalni rezervni deo – pumpa za gorivo ili nešto sasvim drugo, MD Auto prodavnica rezervnih delova je adresa na koju bi trebalo da se obratite. Posedujemo najbolje originalne rezervne delove za sve vrste automobila, koje prodajemo po izuzetno povoljnim cenama. 

Šta je i kako radi pumpa za gorivo?

Pumpa za gorivo predstavlja deo sistema za dovod goriva, koji još čine rezervoar za gorivo, cevovod goriva, prečistač za gorivo, karburator ili ubrizgači goriva, prečistač za vazduh i usisni vod. Sistem za dovod goriva ima veoma slozen zadatak i zbog toga je veoma važno da sve njegove komponente obavljaju svoj posao na adekvatan način. 

Kao što joj i samo ime kaže pumpa za gorivo “pumpa” odnoso “gura” gorivo kroz cevi, odnosno crpi tečnost iz jednog područja i dostavlja je u drugo. U savremenim automobila ta područja se odnose na rezervoar i motor, odnosno pumpa za gorivo služi kako bi se isporučilo potrebno gorivo iz rezervoara u motor.

Kako funkciniše startovanje motora i koja je uloga pumpe za gorivo?

Sistem za dovod goriva mora da proizvede smesu vazduha i benzina koja odlazi u motor i pali se pomoću sistema za paljenje. Paljenje mora da se dogodi u tačno određenom trenutku kako bi smesa sagorela u cilindru motora, pokrenula klipove i tako omogućila rad motora. Ukoliko smesa vazduha i benzina nije dobra ili ako vreme paljenja nije precizno, motor neće raditi ili će raditi veoma loše. 

Svrha sistema za dovod goriva jeste unošenje smese benzina i vazduha u odgovarajućoj srazmeri u motor. Ta smesa se pretvara u finu maglu u karburatoru pre nego što dospe u usisni vod motora i na kraju u komore za sagorevanje.

Na motorima sa sistemom za ubrizgavanje goriva dovod goriva se obavlja pomocu ubrizgaca goriva. Postoje dve osnovne vrste ubrizgavanja goriva: 

  • posredno ubrizgavanje goriva – gorivo se ubrizgava u usisni vod motora;
  • neposredno ubrizgavanje – gorivo se ubrizgava u svaki cilindar iz ubrizgača smeštenih direktno na usisnom vodu. 

Bez obzira na vrstu ubrizgavanja, ubrizgač goriva raspršuje maglu goriva u usisni vod gde se ona meša sa vazduhom i formira odgovarajuću smesu vazduha i goriva.

Potreba za vazduhom i benzinom kod motora menja se u zavisnosti od temperature, opterećenja motora i brzine kojom se vozi u datom trenutku. S obzirom na to da je veoma teško da sistem obezbedi optimailnu smesu u svim radnim uslovima, veoma je bitno da sve komponente ovog sistema budu na visini svog zadatka, odnosno da rade bez ikakvih poteškoća.

aparat za sipanje goriva u automobil

Kakve postoje pumpe za gorivo i šta utiče na njihov rad

Nakon što je u savremene automobile uveden sistem za ubrizgavanje goriva,došlo je do potrebe za daleko većim pritiskom kako bi gorivo moglo da bude dovedeno do sistema u konstatnim i dovoljnim količinama. Ranije su mehaničke pumpe goriva obezbeđivale samo oko pola bara pritiska, dok savremene električne pumpe za gorivo nabijaju i do desetak puta jači pritisak. 

Pumpa goriva je kod novijih automobila smeštena unutar rezervoara za gorivo. Električne pumpe za gorivo kontrolišu kompjuteri, što ih čini mnogo efikasnijim i pouzdanijim u radu. Međutim, kada dođe do određenih problema i kvarova, oni su po pravilu veći, ali i znatno skuplji.

Kao što rekosmo, u današnje vreme pumpe za gorivo su uglavnom električne i najčešće se nalaze u rezervoaru goriva. Ukoliko je ovo slučaj i na vašem automobilu, najbitnija stvar koju bi trebalo da znate jeste da u rezervoaru uvek mora biti bar 1/3 goriva ili više. To je značajno jer ne bi smelo da se vozi na rezervi s obzirom na to da se tako smanjuje vek trajanja pumpe.

Ukoliko je pumpa smeštena u rezervoaru – benzin preuzima ulogu hlađenja pumpe. Uz pumpu goriva važan je i filter goriva koji bi trebalo promeniti na svakih 30.000 pređenih kilometara, mada s obzirom na naše uslove vožnje, možda bi trebalo i češće. 

Pumpa za gorivo kvarovi – najčešći problemi sa pumpom goriva

Kao što smo već rekli zadatak pumpe za gorivo jeste da uvek osigura dovoljnu količinu goriva u sistemu za ubrizgavanje. Bez obzira na to da li se radi o pumpama koje su uronjene u rezervoar ili onima van njega, dostava goriva se uvek odvija pod veoma visokim pritiskom. Iz toga razloga vrlo je bitno, da se u slučaju kvara, ugrade samo one pumpe goriva visokog kvaliteta. 

Međutim kod kvarova pumpe goriva često je veoma teško otkriti njen pravi uzrok, pa je vrlo moguće da se nakon promene pumpe goriva isti kvar ponovi. Razlog za to može biti što stvarni razlog kvara pumpe nije otklonjen. Zato je potreban sveobuhvatni pristup otklanjanju kvara kod pumpe za gorivo. 

U nastavku pogledajte neke od simptoma i mogućih kvarova pumpe goriva, razloge njihovog nastajanja i kako ih ukloniti.

Zujanje pumpe za gorivo

Jedan od najranijih znakova kvara pumpe za gorivo jeste zujanje koje dopire iz rezervoara. Međutim, mnogi vozači ne mogu da razlikuju zvuk koji dolazi iz motora od buke koja dolazi iz rezervoara za gorivo. Naime, obratite pažnju na to, jer normalna pumpa proizvodiu zvuk poput kliktanja pri paljenju motora, a dok vozite taj zvuk se pretvara u tihi šum.

Ukoliko čujete glasno zujanje pumpe za gorivo koje dolazi iz rezervoara u automobilu, postoji šansa da imate neispravnu pumpu za gorivo. To nije jedini razlog, naravno. Takođe je moguće da rezervoar nema dovoljno goriva, ali isto tako i kontaminirano gorivo može proizvesti taj neugodni zvuk zujanja iz rezervoara.

Gušenje motora prilikom vožnje

Siguran znak da je došlo do kvara pumpe za gorivo jeste ukoliko primetite “zagušenje” motora. Pri vožnji prosečnom brzinom, neispravna pumpa će možda i dalje isporučivati dovoljno goriva motoru, te nećete primetiti pad njegovih performansi. 

Međutim, ako vozite velikom brzinom, postoji šansa da loša pumpa neće moći da isporuči prave količine goriva do motora. To može dovesti do manjka goriva u motoru koje će proizvesti štucanje tj. gušenje motora.

Problemi sa startovanjem automobila

Pumps za gorivo podleže uobičajenom habanju tokom vremena. Oslabila pumpa za gorivo smanjuje njenu sposobnost isporuke goriva, odnosno isporučivaće ga, ali ne pod pravim pritiskom. Oslabila pumpa za gorivo moći će da isporučuje samo male količine goriva odjednom. 

Primetićete to ako motor upalite tek iz više pokušaja, jer se nakon određenog vremena, nakuplja dovoljno goriva i tako se pokreće motor. Mogu postojati i drugi razlozi zbog kojih imate poteškoće sa pokretanjem motora, međutim, nikada ne treba zanemariti mogućnost kvara na pumpi za gorivo, posebno ukoliko primetite i druge simptome.

Pad performansi motora pri velikim temperaturama

Brpjni problemi u automobilu mogu dovesti do pada performansi motora i generalno je veoma teško otkriti pravi uzrok za to. Međutim, uvek bi trebalo da imate na umu mogućnost neispravne pumpe za gorivo kao razlog pada performansi.

To je posebno slučaj, ukoliko se pad performansi dogodi samo kada motor dostigne najvišu temperaturu. Ako motor ne prima dovoljno goriva, pokušaće da radi jače, a to će dovesti do povećanja njegove radne temperature.

Gubitak ili smanjena snaga motora 

Vožnja uzbrdo umnogome otežava rad vašeg motora, pa mu je potrebno više goriva. Isti slučaj je i kod nošenja ili vuče velikog tereta. Motor, takođe, radi jačim intenzitetom tokom jakog ubrzanja. Sve ovo ne bi trebalo da predstavlja problem za vaš automobil ako pumpa za gorivo radi dobro.

Kada je ona u kvaru, motor pokazuje smanjenu snagu ili gubi snagu tokom vožnje u ovim uslovima. Ove simptome loše pumpe za gorivo nećete videti tokom vožnje u normalnim uslovima, pa je zato možda ponekad dobro “testirati” svoje vozilo kako biste proverili pumpu. 

Sipanje goriva u automobil na benzinskoj pumpi

Veća potrošnja goriva

Postoje mnogi potencijalni uzroci veće potrošnje goriva, a jedan od njih jeste neispravan ventil u pumpi za gorivo. Ako se ventil ne otvori pravilno, onda kad gde bi trebalo, prouzrokuje neprekidno dolivanje goriva u sistem motora. 

Važno je shvatiti da su motoru u svakom trenutku potrebne tačne i vrlo precizne količine goriva. Ako u sistemu motora ima previše goriva, višak goriva se neće potrošiti, ali se neće ni vratiti nazad u rezervoar, već će postati otpad.

Iznenadni skokovi u radu motora

Ukoliko tokom vožnje odjednom osetite nagli porast snage motora, bez pritiskanja papučice gasa, jasno je da imate posla sa kvarom pumpe za gorivo. Najlogičnije objašnjenje ovog simptoma jeste prisustvo nepravilnog otpora unutar same pumpe. 

Pumpa radi tako što obezbeđuje stalni pritisak za dovod goriva do motora, a ukoliko dođe do promene otpora, do motora se isporučuje više goriva nego što je potrebno. Zbog toga dolazi do skokova u radu motora i velikih obrtaja.

Auto ne može da se upali

Jedan od mogućih razloga zašto ne možete uopšte da startujete motor jeste zbog pokvarene pumpe za gorivo. Nažalost, većina vlasnika u ovoj situaciji ne razmišlja o pumpi za gorivo kao o krivcu, već misle na prazan akumulator, neispravan starter ili da imaju probleme sa alternatorom. To takođe mogu biti neki od uzročnika, međutim, nikada ne treba isključiti mogućnost neispravne pumpe za gorivo.

Zamena pumpe za gorivo – kada je potrebno nabaviti novu

Benzinski motori najčešće imaju pumpu za gorivo, dok dizelska vozila imaju tzv. boš pumpu koja stvara vakuum i tako vuče određenu količinu dizela potrebnu za rad motora. U svakom slučaju ova pumpa neophodna je za adekvatno funkcionisanje vozila i ukoliko dođe do njenog kvara potrebno je da se obavi zamena pumpe za gorivo, novom i odgovarajućom. 

Međutim, morate imati na umu da se radi o poprilično velikom trošku ukoliko morate da zameniti celu pumpu za gorivo. Popravka pumpe goriva je mnogo jeftinija varijanta, ali postoji veliki broj drugih faktora zbpg kojih to ne bi trebalo da uradite, kao što su npr. mogućnost javljanja novog kvara nedugo nakon popravke. 

Takođe, važno je da budete svesni da kada morate da zamenite pumpu, najbolje bi bilo da kupite potpuno novu i originalnu, kao i da njenu zamenu prepustite profesionalcima.  Zbog nedostatka novca ljudi često sami stavljaju pumpe ili staru zamenjuju drugom starom, polovnom, pri čemu se problem može dodatno povećati.

Na osnovu svega napisanog, sigurno vam je jasno koliko je pumpa za gorivo koristan i važan deo svakog automobila, koji omogućava njegovo normalno funkcionisanje. Bez pumpe goriva savremeni automobili ne bi ni mogli da rade, pa je zato važno da redovno vodite računa o pumpi za gorivo i ne dozvolite da se ona pokvari. 

Ukoliko su vam potrebni bilo kakvi saveti o delovima automobila, kao i nabavka originalnih rezervnih delova za sve vrste vozila, MD Auto prodavnica rezervnih delova je tu za vas, na dve adrese u gradu, a svakodnevno nas možete i kontaktirati

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *