pogled ispod haube automobila
Saveti

Plivajući zamajac – šta je, kako radi i šta podrazumeva remont plivajućeg zamajca

Posted On jun 25, 2020 at 4:24 pm by / No Comments

Retko da se može pronaći deo automobila koji je toliko omražen među vozačima, kao što je to plivajući zamajac. To ide do te granice da većina ljudi kada postavlja oglas za prodaju svog automobila obavezno naglašava da je auto bez plivajućeg zamajca, što je jedan vid prednosti prilikom prodaje vozila. 

Svima onima koji ne znaju šta je plivajući zamajac vrlo verovatno nimalo nije jasno zbog čega se ljudi “ograđuju” od ovog automobilskog dela. U čemu je zapravo stvar? Suština je da zamena, tj. remont plivajućeg zamajca dosta košta, a još veći problem jeste taj što se plivajući zamajac veoma brzo kvari, vrlo često neposredno nakon kupovine. 

Naravno, ukoliko imate bilo kakvih problema sa ovim automobilskim delom, potrebna vam je zamena ili reparacija plivajućeg zamajca, ili bilo kog drugog rezervnog dela, obavezno se obratite nama – MD prodavnica auto delova nudi originalne rezervne delove za sve tipove automobila, po veoma povoljnim i pristupačnim cenama.

No, krenimo redom. Ukoliko niste upoznati sa detaljima ili želite više da saznate o ovom automobilskom delu, predstavljamo vam šta je plivajući zamajac, koji su simptomi kvarova plivajućeg zamajca, kada je potrebno da se odradi remont plivajućeg zamajca i druge neophodne informacije koje su važne za razumevanje ovog dela koji se tajko dugo nalazi na “crnoj listi” kod vozača.

Šta je plivajući zamajac – značenje i objašnjenje

Plivajući zamajac je deo koji se postavlja radi ublažavanja vibracija u motoru. Osnovna uloga plivajućeg zamajca jeste da sačuva rotacionu energiju, s obzirom na to da sam sklop plivajućeg zamajca ima izuzetno veliku rotacionu inerciju tj. silu rotacije koja nastaje spajanjem diskova velike mase. Njih ima dva, a između diskova se nalaze dve opruge koje su postavljene radijalno. 

Međutim, mnogi će se zapitati čemu sve ovo služi u automobilu?! Zbog toga je veoma važno da se objasni da takva konstrukcija plivajućeg zamajca ima ulogu da spreči dinamske udare prilikom startovanja automobila, kao i da smanji sve one vibracije koje nastaju tokom rada i pri paljenju motora. 

Dakle, suština plivajućeg zamajca (ili kako se još naziva zamajac podeljene mase) jeste da svojom konstrukcijom i delovanjem ujednači tj. uravnoteži rad motora, kako bi se u značajnoj meri smanjilo i opterećenje na menjač automobila

To znači da je osnovna namena plivajućeg zamajca, ne samo da smanji vibracije motora prilikom njegovog rada, već i da produži njegov vek trajanja, kao i vek trajanja menjača na vozilu, odnosno da znatno smanji potencijalnu buku u kabini koja može biti posledica nepravilnog rada motora. 

Plivajući zamajac za automobile

Kako radi plivajući zamajac

Princip rada plivajućeg zamajca je malo teže objasniti, ali ukoliko se imalo razumete u automobile i njegove osnovne delove ne bi trebalo da bude problem da shvatite zbog čega je korisno imati plivajući zamajac

Naime, svako ko poznaje rad motora zna da kada smeša goriva i vazduha eksplodira u cilindru ona tada gurne klip na dole. Klip po inerciji gura klipnjaču, a ona zahvaljujući činjenici da je vezana za koleno, okreće kolenasto vratilo, koje se još naziva i radilica.

To ukratko znači da ovim principom na radilicu ne deluje konstantna sila koja je tera da se okreće, već ona dobija oštre udare nakon eksplozije u cilindru, koje sa klipa dalje prenosi klipnjača. Zbog toga se javljaju vibracije i nemiran rad motora.

Kako bi se dobilo ravnomernije okretanje radilice, odnosno da bi se na neki način ublažili udari klipova, na sam kraj radilice se postavlja plivajući zamajac. Ovaj rezervni deo funkcioniše kao teg koji zahvaljujući svojoj masi ne dozvoljava nagle promene u brzini okretanja radilice.

Što je zamajac teži, to znači da će bolje obaviti svoj zadatak. Međutim, ni u njegovoj težini ne bi smelo da se preteruje, zbog toga što se u tom slučaju mogu javiti drugi problemi, poput onog da bi motor u tom slučaju imao dosta veće muke prilikom ubrzavanja.

Plivajući zamajac simptomi – kako prepoznati kvarove 

Kada je u pitanju plivajući zamajac simptomi kvarova zavise uglavnom od toga koliko je sam zamajac istrošen i u kakvom se stanju nalaze ostale komponente koje ga čine, a posebno se to odnosi na opruge. U suštini, na kvar plivajućeg zamajca mogu da ukažu: zveckanje, pojačane vibracije, lupanje dok je auto u leru, udari prilikom startovanja i gašenja motora, trzanje i lupanje prilikom kretanja ili jačeg dodavanja gasa

Naravno, ovi i slični simptomi se mogu javiti i kod nekih drugih kvarova na motoru, kao na primer problem sa nosačem motora, a česti su i kvarovi nekih drugih delova koji mogu da da navedu vozača da pomisli da je reč o kvaru zamajca, iako je on sasvim ispravan. 

Zbog činjenice da je popravka i remont plivajućeg zamajca uglavnom ogromna investicija, trebalo bi posetititi nekoliko servisera, kako biste bili sigurni u dijagnozu i kako se ne bi desilo da plaćate nepotrebnu popravku.

Osim toga, ono što bi trebalo da znate jeste da je prosečni vek trajanja plivajućeg zamajca oko 150.000 pređenih kilometara. To znači, da nakon pređene predviđene kilometraže posebnu pažnju obratite na ovaj deo i pokupate da delujete preventivno, odnosno da promenite odrđene navike u vožnji koje mogu dodatno uništiti zamajac. 

Savet je naravno i da vodite računa prilikom kupovine polovnjaka, posebno onih koji su prešli ili su blizu prelaska 150 hiljada kilometara, jer se vrlo lako može desiti da kupite “mačku u džaku”, odnosno auto čiji je plivajući zamajac pokvaren, što automatski iziskuje ozbiljne dodatne troškove. 

Metalni plivajući zamajac za automobile

Plivajući zamajac cena – remont plivajućeg zamajca

Kada je u pitanju plivajući zamajac cena zamene ovog automobilskog dela može biit veoma velika i kreće se u rangu od nekoliko stotina evra, u zavisnosti od vrste i model automobila. Zbog toga je vozačima čini se najveći strah upravo da ne dođe do nekog kvara plivajućeg zamajca, jer su svesni da to iziskuje ogromne troškove.

S druge strane, postoji i opcija koja se zove reparacija plivajućeg zamajca, koja se uglavnom radi na dva načina. Prvi način jeste da odete u ovlašćeni servis i raspitate se da li postoji mogućnost da kupite polovni plivajući zamajac, pri čemu biste u servisu ostavili svoj stari. Problem je što za pojedine brendove automobila to ne može da se uradi, a i ne preporučuje se zbog toga što se vrlo brzo može javiti novi kvar i dodatni trošak. 

Drugi način jeste da odete u neki servis koji se bavi popravkama i koji će odraditi remont plivajućeg zamajca koji već posedujete, a na kojem postoji problem. Pritom, treba uzeti u obzir i garanciju koja se daje na remontovan plivajući zamajac, a svakako osnovno pitanje jeste u kakvom stanju se nalazi zamajac i da li može uopšte da se remontuje. Svakako je uvek bolje kupiti nov rezervni deo

Cena plivajućeg zamajca možda nije najpovoljnija, zbog toga je važno da redovno vodite računa o svom vozilu i da posvetite pažnju ovom delu, ali je važno i da znate gde da tražite rezervni deo. Ukoliko budete imali potrebu da zamenite komplet plivajući zamajac, znate da nas možete kontaktirati i da ćemo vrlo radi pronaći pravo rešenje za vas. Nudimo najpovoljnije rezervne delove za sve vrste automobila, stoga svratite u neku od naših radnji ili nas kontaktirajte putem telefona.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *